Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2012

F1: Αραβικές νύχτες

Το μεσαίο P Zero White και το μαλακό P Zero Yellow είναι οι επιλογές για το Grand Prix του Αμπού Ντάμπι αυτό το Σαββατοκύριακο. Θα είναι η τελευταία αγωνιστική εμφάνιση για τη μαλακή γόμα τη φετινή σεζόν όπου αποδείχτηκε το πιο ευπροσάρμοστο ελαστικό της Pirelli, δίνοντας το παρών σε 15 από τα 20 grand prix του ημερολογίου.

Η πίστα του Αμπού Ντάμπι αναδεικνύει άριστα τα προσόντα της μαλακής γόμας: είναι γρήγορη και ομαλή, με μεγάλη ποικιλία ταχυτήτων και στροφών, αφού σύμφωνα με τη φιλοσοφία χάραξης έπρεπε να περιλαμβάνει πολλά από τα καλύτερα χαρακτηριστικά άλλων γνωστών σιρκουί.

Εν τούτοις, η Yas Marina είναι μία πίστα με άριστη συνοχή, όπου η φθορά των ελαστικών είναι χαμηλή και οι οδηγοί μπορούν να πιέζουν δυνατά από την αρχή μέχρι το τέλος. Οι ομάδες έχουν καλή γνώση της πίστας λόγω των στοιχείων που έχουν συγκεντρώσει από τις πολλές δοκιμές στο Αμπού Ντάμπι – όπως η παραδοσιακή δοκιμή νέων οδηγών, που θα γίνει και πάλι αμέσως μετά το grand prix με τη συμμετοχή έξι ομάδων φέτος.

Το Yas Marina έχει ειδικές απαιτήσεις από τα ελαστικά. Το πρώτο κομμάτι αποτελείται από μία συνεχόμενη σειρά στροφών, όπου τα μονοθέσια υπόκεινται σε πλευρικές δυνάμεις 4g, πριν τη μεγάλη ευθεία όπου τα μονοθέσια παραμένουν με τέρμα γκάζι για περίπου 15 δευτερόλεπτα όπου τα κάθετα φορτία είναι της τάξης των 800 κιλών. Στη στροφή 11, τα ελαστικά υπόκεινται σε δυνάμεις επιβράδυνσης 5g, ενώ στο τελευταίο σετ στροφών το πέλμα του ελαστικού προοδευτικά ανεβάζει θερμοκρασίες έως και 120 βαθμούς Κελσίου.

Μία ιδιαιτερότητα του Grand Prix του Αμπού Ντάμπι, είναι ότι ξεκινά το απόγευμα και συνεχίζεται μέχρι να σκοτεινιάσει, που σημαίνει ότι οι θερμοκρασίες περιβάλλοντος και πίστας τείνουν να πέφτουν αντί να αυξάνονται όσο προχωρά ο αγώνας – κάτι που επηρεάζει σημαντικά τη στρατηγική ελαστικών.

Δηλώσεις του αγωνιστικού διευθυντή της Pirelli:

Paul Hembery: «Οι αναμνήσεις μας από το σιρκουί του Αμπού Ντάμπι είναι πολύ ευχάριστες επειδή από εκεί ξεκίνησε ουσιαστικά η περιπέτειά μας στη Formula 1: το 2010, οι ομάδες δοκίμασαν τα ελαστικά μας εκεί για πρώτη φορά αμέσως μετά το τελευταίο αγώνα της σεζόν. Ήταν μία πολύ ειδική δοκιμή, επειδή ήμασταν νέοι και οι ομάδες έπρεπε να μάθουν τα ελαστικά μας. Ακολούθησαν πολλές δοκιμές στο Άμπου Ντάμπι, όπου και παρουσιάσαμε το πρόγραμμά μας για το 2012 στο διεθνή τύπο στις αρχές της χρονιάς. Ο λόγος που επιλέξαμε το Αμπού Ντάμπι για δοκιμές και λοιπές δραστηριότητες είναι επειδή περιλαμβάνει λίγο από όλα, που σημαίνει ότι προσφέρεται για διεξοδική αξιολόγηση κάθε στοιχείου επιδόσεων ενός ελαστικού και επειδή η ίδια η πίστα διαθέτει υπερσύγχρονες και προηγμένες εγκαταστάσεις. Γνωρίζουμε ότι ο συνδυασμός μεσαίου και μαλακού ελαστικού αποδίδει καλά εδώ και καθώς οι ομάδες έχουν άφθονα δεδομένα για τα χαρακτηριστικά της πίστας, θα μπορούν να διαμορφώσουν αγωνιστικές στρατηγικές που θα κάνουν τη διαφορά στο αποτέλεσμα του Σαββατοκύριακου. Με το πρωτάθλημα να βρίσκεται σε πολύ λεπτή ισορροπία, η κατάλληλη στρατηγική θα μπορούσε κυριολεκτικά να κρίνει τον τίτλο. Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι επίσης σημαντικές στο Αμπού Ντάμπι, περιμένουμε λοιπόν να δούμε κάποιες δυνατές προσπάθειες σε όλες τις φάσεις των κατατακτήριων δοκιμών το Σάββατο».

Από τη θέση του οδηγού:

Vitaly Petrov (Caterham F1 Team): «Το Αμπού Ντάμπι προσφέρει καταπληκτικούς αγώνες: υπάρχει πάντα μεγάλη υποστήριξη από Ρώσους οπαδούς και μου αρέσει να αγωνίζομαι σε μία πίστα που έχει λίγο απ’ όλα – το κομμάτι με τέρμα γκάζι στην αρχή, αυτό με τις πιο κλειστές στροφές που οδηγούν προς το ξενοδοχείο και το τμήμα που θυμίζει περισσότερο πίστα δημόσιων δρόμων επιστρέφοντας στην ευθεία εκκίνησης - τερματισμού. Είναι επίσης συναρπαστικό να τρέχεις σε μία πίστα όπου ξεκινάς μεν απόγευμα αλλά τερματίζεις σούρουπο. Για τους οπαδούς προσφέρει ένα συναρπαστικό θέαμα F1, ενώ ακόμα και τηλεοπτικά είναι θεαματικό, κυρίως στο κομμάτι γύρω από το ξενοδοχείο. Τεχνικά μία από τις κυριότερες προκλήσεις είναι το σωστό φρενάρισμα. Μας απασχολεί ιδιαίτερα η σταθερότητα στο φρενάρισμα γιατί στην πίστα μπορεί να κερδίσεις ή να χάσεις πολύ χρόνο αν σου ξεφύγει το βέλτιστο σημείο φρεναρίσματος – αλλά η πρόσθετη πρόκληση είναι η διαχείριση των ελαστικών. Θα έχουμε μεσαίες και σκληρές γόμες στον αγώνα και καθώς ο ασφαλτοτάπητας εξελίσσεται κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου οι οδηγοί πρέπει να φροντίζουν τα ελαστικά όσο το δυνατόν περισσότερο σε κάθε στάδιο. Γενικά είναι ένας αγώνας για τον οποίο ανυπομονώ και ευελπιστώ σε μία καλή εμφάνιση και σε ένα όμορφο θέαμα για τους θεατές».

Δηλώσεις οδηγού δοκιμών της Pirelli:

Lucas di Grassi: «Το grand prix του Αμπού Ντάμπι είναι ένας αγώνας υψηλής πρόκλησης τόσο για τους μηχανικούς όσο και για τους οδηγούς. Το ζητούμενο είναι κυρίως η ισορροπία στο σετάρισμα του μονοθεσίου: ο οδηγός δεν κάνει τη διαφορά όπως στο Spa ή τη Suzuka, για παράδειγμα. Σε ό,τι αφορά την υποδομή, το Αμπού Ντάμπι είναι για μένα το καλύτερο σιρκουί του κόσμου: περιλαμβάνει λίγο απ’ όλα και οι θεατές μπορούν να απολαύσουν τον αγώνα σε ένα εξαιρετικό σκηνικό. Η φθορά των ελαστικών δεν είναι ανησυχητική – η καλή ελκτική πρόσφυση είναι το ζητούμενο – αλλά η δουλειά που γίνεται στις ελεύθερες δοκιμές είναι ιδιαίτερα σημαντική, γιατί οι ομάδες θα πρέπει να βρουν το ιδανικό σετάρισμα και για τα δύο ελαστικά. Η διαφορά ταχύτητας μεταξύ των γομών θα είναι ελάχιστη αν το σετάρισμα του μονοθεσίου είναι σωστό. Καθώς το πρωτάθλημα κοντεύει να ολοκληρωθεί, όλοι θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν το παραμικρό πλεονέκτημα, επομένως από τεχνικής και στρατηγικής απόψεως θα έχει πολύ ενδιαφέρον. Με υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος η προθέρμανση των ελαστικών δεν θα είναι πρόβλημα, ακόμα και με τη σκληρότερη γόμα. Εκτιμώ ότι οι περισσότερες ομάδες θα επιλέξουν στρατηγική δύο pit stop, αλλά ορισμένοι οδηγοί ίσως επιχειρήσουν μία μόνον επίσκεψη στα pits».

Τεχνικές πληροφορίες:

• Η πίστα του Αμπού Ντάμπι απαιτεί σετάρισμα μέτριας αεροδυναμικής πίεσης που να προσφέρει αφενός ταχύτητα στην μεγάλη ευθεία του ενός και πλέον χιλιομέτρου, αφετέρου σταθερότητα στο φρενάρισμα και αεροδυναμική πρόσφυση στις στροφές.
• Υπάρχουν συγκριτικά λίγες αλλαγές κατεύθυνσης με υψηλή ταχύτητα, επομένως στο βωμό της ελκτικής πρόσφυσης, μία από τις κυριότερες απαιτήσεις για τα ελαστικά στη Yas Marina, οι μηχανικοί σετάρουν συνήθως τα μονοθέσια με σχετικά μαλακό πίσω τμήμα. Στην αρχή του Σαββατοκύριακου, η σκόνη στο οδόστρωμα μπορεί να προκαλέσει αποκόλληση τμημάτων του πέλματος, ενώ η πίστα εξελίσσεται αισθητά.
• Το Αμπού Ντάμπι βρίσκεται στο επίπεδο της θάλασσας που σημαίνει υψηλή ατμοσφαιρική πίεση. Αυτό ωφελεί την κινητήρια ισχύ που αυξάνεται όσο οι θερμοκρασίες πέφτουν προς το τέλος του αγώνα, κάτι το οποίο έχει σημαντική επίδραση στη φθορά και τη στρατηγική ελαστικών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου