Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012

F1: Ο μεγάλος τελικός


Η ώρα του μεγάλου τελικού έφτασε! Το σκηνικό του μαγικού κόσμου της Formula 1 μεταφέρεται στο Sao Paulo, με τη πίστα του Intelagos να κρίνει και τον φετινό Παγκόσμιο Πρωταθλητή. Για 27η φορά στην ιστορία της Formula 1 ο Πρωταθλητής θα αναδειχθεί στον τελευταίο αγώνα της χρονιάς. Την Κυριακή, στη Βραζιλία, Sebastian Vettel και Fernando Alonso θα παλέψουν για τον 3ο τίτλο της καριέρας τους.Ο Γερμανός πιλότος της Red Bull οδηγεί την κούρσα της βαθμολογίας με 13 βαθμούς διαφορά από τον Ισπανό της Ferrari (273-260). Την προηγούμενη φορά που οι δύο τους πάλεψαν για τον τίτλο, το 2010, στο Abu Dhabi, ο Alonso είχε πλεονέκτημα 15 βαθμών (246 - 231), αλλά ο Vettel έκανε ματ παίρνοντας τη νίκη και κατακτώντας το πρώτο Πρωτάθλημα της καριέρας του. Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Pirelli φτάνει στον τελευταίο γύρο της σεζόν της Formula 1 ως ο μοναδικός προμηθευτής ελαστικών με άγνωστη ακόμα την έκβαση του πρωταθλήματος, λόγω των οκτώ διαφορετικών νικητών που αναδείχτηκαν μέχρι τώρα και μάλιστα οι επτά στους πρώτους επτά γύρους.
Όπως πέρσι, ο τελευταίος αγώνας της σεζόν θα πραγματοποιηθεί στη θρυλική πίστα του Interlagos στο Sao Paulo, και η Pirelli έχει επιλέξει σκληρές γόμες P Zero Silver και μεσαίες P Zero White για τον τελικό όπου κρίνεται ο τίτλος.
Η πίστα του Interlagos είναι από τις μικρότερες αλλά και πλέον απαιτητικές τεχνικά στο καλεντάρι της F1, με γρήγορες στροφές, φουρκέτες και μεγάλες υψομετρικές διαφορές σε συνολικό μήκος 4.309 χλμ
.
Λόγω διαφορών στην ποιότητα του ασφαλτοτάπητα, η επίτευξη βέλτιστης πρόσφυσης και αεροδυναμικής πίεσης είναι ζωτικής σημασίας, κυρίως σε συνάρτηση με τις πολλές αλλαγές κλίσεων. Η Στροφή 14 – η πιο αργή της πίσταςείναι ενδεικτικό παράδειγμα των τεχνικών προκλήσεων που θέτει το Interlagos στα ελαστικά: οι οδηγοί φρενάρουν δυνατά ενώ κινούνται σε ανηφόρα και μετά στρίβουν προσέχοντας την υπερστροφή ισχύος στην έξοδο
.
Στις απαιτήσεις μιας ήδη περίπλοκης και πολυσύχναστης πίστας έρχεται να προστεθεί και ο αστάθμητος παράγοντας του καιρού που είναι εξαιρετικά ευμετάβλητος. Αυτό σημαίνει ότι ενδέχεται να χρειαστούν τα ενδιάμεσα ελαστικά Cinturato Green και τα βρόχινα
Cinturato Blue.
Οι ομάδες θα έχουν επίσης στη διάθεσή τους στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής δύο έξτρα σετ των πρωτοτύπων εκδόσεων που προορίζονται για την ερχόμενη σεζόν, ώστε να πάρουν μία πρώτη γεύση από τα χαρακτηριστικά ελαστικών του 2013. Οι γόμες και η δομή των slick ελαστικών θα είναι διαφορετική, επομένως οι οδηγοί θα έχουν μία πολύτιμη ευκαιρία να προετοιμαστούν για του χρόνου. Όμως, με τόσο σκληρή μάχη για τον τίτλο, πολλοί θα προτιμήσουν να επικεντρωθούν μόνο στον αγώνα: μία από τις πολλές κρίσιμες στρατηγικές αποφάσεις που θα πρέπει να λάβουν κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.

Δηλώσεις του αγωνιστικού διευθυντή της Pirelli:

Paul Hembery: «Φέρνουμε κάποια από τα πρωτότυπα ελαστικά μας για το 2013 στη Βραζιλία προκειμένου οι ομάδες να πάρουν μια πρώτη γεύση στη φάση των ελεύθερων δοκιμών. Καθώς δεν προβλέπεται άλλη δοκιμή μέχρι το Φεβρουάριο, θα είναι μία εξαιρετικά πολύτιμη ευκαιρία για να δουν τα χαρακτηριστικά των νέων ελαστικών πριν οριστικοποιήσουν τα μονοθέσιά τους για του χρόνου ας ελπίσουμε λοιπόν ότι δεν θα βρέχει την Παρασκευή! Τόσο οι γόμες όσο και η δομή θα διαφέρουν, που σημαίνει ότι τα χαρακτηριστικά των νέων ελαστικών θα έχουν τροποποιηθεί, με μεγαλύτερο εύρος συνθηκών μέγιστης απόδοσης, ενώ μερικές γόμες θα προσφέρουν ελαφρώς υψηλότερες επιδόσεις. Δεν έχουμε οριστικοποιήσει ακόμα την ακριβή κατάταξη κάθε γόμας ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της και γι αυτό προτιμήσαμε να ονομάσουμε το ελαστικό που θα δοκιμαστεί στη Βραζιλία ‘πρωτότυπο’ αντί κάποιας άλλης ονομασίας, αλλά θα είναι αντιπροσωπευτικό της γενικότερης σχεδιαστικής φιλοσοφίας μας για την επόμενη χρονιά. Ανυπομονούμε να ακούσουμε σχόλια από τις ομάδες και ασφαλώς περιμένουμε ένα δυνατό φινάλε για τα ελαστικά του 2012 σε έναν – κατά κανόνα – πολύ απαιτητικό και συναρπαστικό αγώνα στη Βραζιλία, τον οποίο θα παρακολουθήσουν μερικοί απ τους πιο ενθουσιώδεις και ένθερμους οπαδούς όλου του κόσμου».

Από τη θέση του οδηγού:

Bruno Senna (Williams F1 Team): «Το Interlagos είναι μία σκληρή πίστα για τα ελαστικά  επειδή υπάρχουν αρκετά σημεία μέγιστης ελκτικής πρόσφυσης που δημιουργούν υψηλά πλευρικά φορτία, κυρίως στις στροφές με χαμηλές ταχύτητες. Επίσης, σε ορισμένες στροφές περνάς με τέρμα γκάζι όπου χρησιμοποιείς DRS και KERS ταυτόχρονα, το πίσω ελαστικό δοκιμάζεται σκληρά. Τα εμπρός ελαστικά δεν καταπονούνται ιδιαίτερα στο Interlagos: στην ουσία δεν επιφορτίζονται με πολλή δουλειά. Μέρος της καταπόνησης προέρχεται επίσης από το γεγονός ότι η πίστα έχει αρκετές ανωμαλίες και τα ελαστικά γλιστράνε ακόμα περισσότερο. Επομένως, ο συνδυασμός όλων των παραγόντων επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό τα ελαστικά  και συνήθως ένα pit stop δεν είναι αρκετό επειδή γλιστράνε υπερβολικά.
Είμαι ενθουσιασμένος που ξανατρέχω στην πατρίδα μου. Είναι η τρίτη φορά που αγωνίζομαι στη Βραζιλία, αλλά η πρώτη με Formula 1. Θεωρώ ότι θα γίνει από τις αγαπημένες μου πίστες. Είναι πολύ τεχνική, αλλά ταυτόχρονα παίρνω καλά ‘vibes από το πλήθος πράγμα που με ενισχύει στην προσπάθειά μου να πετύχω ακόμα περισσότερα και πιστεύω ότι ο φετινός αγώνας θα είναι ξεχωριστός».

Δηλώσεις οδηγού δοκιμών της Pirelli:

Lucas di Grassi: «Το Interlagos είναι ουσιαστικά το μέρος από όπου ξεκίνησα την καριέρα μου στα go-karts και, επομένως, από τις αγαπημένες μου πίστες, έχοντας λίγο απόλα, άφθονες υψομετρικές αλλαγές και καλό τέμπο. Πιστεύω ότι έχει το μεγαλύτερο υψόμετρο από όλες τις πίστες του ημερολογίου της F1, περίπου 700 m, κάτι που επηρεάζει πολύ τόσο την αεροδυναμική  πίεση όσο και την κινητήρια ισχύ. Από απόψεως ελαστικών, οι σκληρές και μεσαίες γόμες είναι καλή επιλογή. Αν και ο ασφαλτοτάπητας είναι πολύ άγριος, το Interlagos δεν θα φθείρει σε μεγάλο βαθμό τα ελαστικά: οι στροφές δεν είναι τόσο γρήγορες και οι απαιτήσεις δεν είναι εφάμιλλες της  Suzuka, για παράδειγμα. Επίσης επιλέξαμε ελαστικά που είναι πιο συντηρητικά για τις παρούσες συνθήκες. Το μεσαίο θα είναι το ταχύτερο και προφανώς θα είναι το καλύτερο για την κατάταξη. Εκτιμώ ότι αυτή τη φορά η στρατηγική κλίνει υπέρ του ενός ή των δύο pit stop. Μοναδικός απρόβλεπτος παράγοντας είναι η απειλή βροχής, αλλά κάτι τέτοιο θα έδινε ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον στον αγώνα καθώς το πρωτάθλημα παραμένει ανοιχτό».

Τεχνικές πληροφορίες:

  • Ο ασφαλτοτάπητας στη Βραζιλία έχει πολλές ανωμαλίες, που δυσκολεύει τα ελαστικά να βρουν πρόσφυση και αυξάνει τις φυσικές απαιτήσεις για τους οδηγούς. Ο αγώνας διαρκεί 71 γύρους και ο περσινός νικητής, Mark Webber (Red Bull), υιοθέτησε στρατηγική τριών pit stop και κέρδισε με διαφορά 17 δευτ.

  • Μεγάλη έμφαση δίδεται στη συνδυασμένη πρόσφυση: μετάβαση από το φρενάρισμα στην επιτάχυνση. Το Interlagos δεν καταπονεί ιδιαίτερα τα φρένα, ενώ σημαντικό είναι να διατηρείς ρυθμό.

  • Η μεγάλη ποικιλία στροφών με υψηλές και χαμηλές ταχύτητες, σε συνδυασμό με τις μεγάλες υψομετρικές αλλαγές και η μεγάλη απόσταση από τη στάθμη της θάλασσας, δυσκολεύει την ανεύρεση του σωστού αεροδυναμικού σεταρίσματος, ενώ για μία φορά ακόμα, χρειάζεται ένας καλός συγκερασμός μέτριας – χαμηλής αεροδυναμικής πίεσης. Το τελευταίο κομμάτι του γύρου είναι από τα πιο σημαντικά σε ό,τι αφορά το συνολικό χρόνο, επομένως αποτελεί βασικό κριτήριο για  το σετάρισμα.

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012

F1: Παράταση αγωνίας



Ο Lewis Hamilton της McLaren νικητής του τελευταίου  Grand Prix των ΗΠΑ το 2008 – κέρδισε τον πρώτο αγώνα που πραγματοποιήθηκε στο Circuit of the Americas (COTA). Με τη δεύτερη θέση του, ο Sebastian Vettel (Red Bull) έθεσε υποψηφιότητα για ένα τρίτο συνεχόμενο παγκόσμιο τίτλο που θα κριθεί στον αγώνα της Βραζιλίας το ερχόμενο Σαββατοκύριακο.
Η τρίτη θέση του Fernando Alonso (Ferrari) του μοναδικού αντιπάλου του Γερμανού στην κατάκτηση του πρωταθλήματος διατηρεί τις ελπίδες του ζωντανές για τον τίτλο. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της, που η Pirelli φτάνει στο τέλος της σεζόν, σαν μοναδικός προμηθευτής ελαστικών, με δύο οδηγούς να μάχονται για την πρώτη θέση στο τελευταίο αγώνα.
Ο Hamilton πέρασε μπροστά από τον Vettel – ήδη ταχύτερο σε όλα τα στάδιαστους τελευταίους γύρους του αγώνα, δίνοντας σκληρή μάχη από την αρχή μέχρι το τέλος. Οι Hamilton και Vettel χρησιμοποίησαν την ίδια στρατηγική, κάνοντας μία μόνο στάση για αλλαγή από μεσαίες P Zero White σε σκληρές γόμες P Zero Silver (τις δύο επιλογές για το Grand Prix των ΗΠΑ) στον 20ό και  21ο γύρο αντίστοιχα. Ο Alonso, υιοθετώντας ίδια στρατηγική, κατάφερε να διατηρήσει ζωντανές τις ελπίδες του για τον τίτλο, έχοντας εκκινήσει από την έκτη θέση και τερματίζοντας τρίτος.
Οι 10 ταχύτεροι οδηγοί κατατάχθηκαν με μεσαία γόμα, που ήταν περίπου μισό δευτερόλεπτο / γύρο ταχύτερη από τη σκληρή, σε μία από τις πλέον εξελισσόμενες πίστες της σεζόν λόγω της φρεσκοστρωμμένης ασφάλτου. Η προβλεπόμενη πιθανότητα βροχής δεν έγινε τελικά πραγματικότητα και με εξωτερικές θερμοκρασίες 24 C0, δημιουργήθηκαν οι συνθήκες για τέρμα γκάζι από την αρχή του αγώνα μέχρι το πέσιμο της καρό σημαίας.
Ο οδηγός που τερμάτισε ψηλότερα (5ος) ξεκινώντας με σκληρές γόμες ήταν ο Jenson Button της McLaren ο οποίος υιοθέτησε στρατηγική ενός pit stop. Ο Nico Rosberg της Mercedes ήταν ο μοναδικός άλλος οδηγός που εκκίνησε με Zero Silver.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Paul Hembery κατέληξε: «Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους τους οπαδούς οι οποίοι συνέρευσαν κατά εκατοντάδες χιλιάδες στο  Austin αυτό το Σαββατοκύριακο: η υποστήριξη και η υποδοχή που μας επεφύλαξαν ήταν κάτι το απίστευτο και ανυπομονούμε να ξανάρθουμε. Οι δύο πρωταγωνιστές του πρωταθλήματος, Sebastian Vettel και Fernando Alonso, οδήγησαν εκπληκτικά και το φινάλε αναμένεται συναρπαστικό σε μία εβδομάδα στη Βραζιλία. Αν και θα μπορούσαμε να έχουμε επιλέξει μαλακές και πολύ μαλακές γόμες, το γεγονός ότι η μάχη του τίτλου μεταφέρεται τώρα στον τελευταίο γύρο, δικαιώνει την απόφασή μας να μην εισάγουμε αστάθμητους παράγοντες σε μία νέα πίστα, έχοντας τέτοια ισορροπία στον πίνακα του πρωταθλήματος. Τα επίπεδα degradation ήταν πολύ χαμηλά όλο το Σαββατοκύριακο, αν και σε αυτό συνέβαλαν επίσης οι θερμοκρασίες περιβάλλοντος και πίστας που γενικά  ήταν χαμηλότερες από τις αναμενόμενες. Οι επιδόσεις και η αντοχή ήταν άριστες και με τις δύο γόμες,  επιτρέποντας στους Vettel και Hamilton να αγωνιστούν στο όριο μέχρι την καρό σημαία».