Τετάρτη 16 Απριλίου 2014

F1: Η σειρά της Κίνας

 

Το Κινέζικο GP στη Σαγκάη όπου θα χρησιμοποιηθούν η μέση γόμα  (λευκόP ZeroWhite και η μαλακή γόμα (κίτρινο) P Zero Yellow παραδοσιακά κρίνεται από τις επιλογές στρατηγικής. Ακόμη κι όταν κάνουν διαφορετικές επιλογές στρατηγικής, οι οδηγοί τερματίζουν στον αγώνα έχοντας ελάχιστη απόσταση μεταξύ τους και αυτό προσφέρει συναρπαστικό φινάλε. Με λεία επιφάνεια και μερικές απαιτητικές στροφές μεγάλης ακτίνας όπως η επικλινής στροφή 13, ο συνδυασμός γομών που προσφέρει ευελιξία ταιριάζει πολύ καλά στις ποικίλες απαιτήσεις της πίστας στη Σαγκάη.

 

Paul Hembery, αγωνιστικός διευθυντής Pirelli: «Αυτός είναι ο 3ος αγώνας φέτος που χρησιμοποιείται ο συνδυασμός μέσης και μαλακής γόμας. Μετά το πρόσφατο τεστ στο Μπαχρέιν οι ομάδες αρχίζουν να αξιοποιούν τη γνώση που έχουν αποκομίσει γύρω από τη συμπεριφορά των ελαστικών στα νέα πολύπλοκα μονοθέσια του 2014. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η στρατηγική να παίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο στους αγώνες. Στην πίστα της Κίνας έχει φανεί στο παρελθόν η αξία μιας αποτελεσματικής στρατηγικής. Οι ομάδες θα προσπαθήσουν ν’ αξιοποιήσουν τα δεδομένα που έχουν από το πρώτο μέρος της σεζόν και να διερευνήσουν επιλογές στρατηγικής που προσφέρει η τελευταία γενιά ελαστικών P Zero. Έχουμε δει μεικτές καιρικές συνθήκες στο παρελθόν στη Σαγκάη, οπότε είναι σίγουρο πως η ικανότητα γρήγορης αξιολόγησης της πληροφορίας γύρω από τις μεταβολές του καιρού θα αποτελέσει κλειδί στην βέλτιστη εκμετάλλευση των ευκαιριών που αυτές προσφέρουν».

 

Jean Alesi, εμπειρογνώμων οδηγός Pirelli«Δεν ξέρω καλά τη συγκεκριμένη πίστα. Πάντα προσφέρει αρκετή ψυχαγωγία, είμαστε σε μια φάση που η στρατηγική στον αγώνα αρχίζει να παίζει κυρίαρχο ρόλο καθώς οι ομάδες αξιοποιούν ολοένα και περισσότερο τη δυναμική των μονοθεσίων τους μετά την αρχική περίοδο εξέλιξης. Για τα ελαστικά αυτό είναι πολύ σημαντικό, ήδη βλέπουμε τις ομάδες να απαιτούν όλο και περισσότερα απ’ αυτά, όσο ο ρυθμός βελτίωσης επιταχύνεται. Στο Μπαχρέιν είχαμε ένα συναρπαστικό αγώνα, αν υπάρχουν πάντα τέτοιες μάχες τότε οδεύουμε προς μια φανταστική σεζόν».

 

Πως μοιράζονται τα ελαστικά σε κάθε αγώνα:

Τα ελαστικά μοιράζονται τυχαία στις ομάδες, με τη βοήθεια ενός ειδικού κωδικού (barcode). Η διαδικασία γίνεται από τη FIA, τη διοικούσα αρχή του σπορ. Το barcodeαποτελεί το ‘διαβατήριο’ του ελαστικού , ενσωματώνεται στη δομή του κατά τη διάρκεια του βουλκανισμού και δεν μπορεί να αφαιρεθεί. Ο κωδικός εμπεριέχει όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στο κάθε ελαστικό. Αυτές είναι εύκολα προσβάσιμες κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου διαμέσου του ειδικού λογισμικού RTS (Racing TyreSystem) της Pirelli. Η FIA λαμβάνει τη λίστα με τα barcode που αντιστοιχούν στα ελαστικά και με τυχαίο τρόπο τα μοιράζει στις ομάδες. Η Pirelli δεν αναμειγνύεται καθόλου σ’ αυτή τη διαδικασία, αυτό σημαίνει πως η Ιταλική ομάδα δεν μπορεί να επιλέξει ποια ελαστικά θα πάνε σε κάθε ομάδα. Πριν φύγουν τα ελαστικά από το εργοστάσιο κατασκευής γίνεται ποιοτικός έλεγχος που διασφαλίζει ότι είναι πανομοιότυπα. Από τη στιγμή που θα φτάσουν στην πίστα τα ελαστικά μοιράζονται στις ομάδες αυστηρά, σύμφωνα με τη λίστα που έχει προετοιμάσει η FIA. Η ύπαρξη τωνbarcode επιτρέπει στη FIA αλλά και στη Pirelli να ελέγξουν ανά πάσα στιγμή ότι η εκάστοτε ομάδα χρησιμοποιεί τα προβλεπόμενα ελαστικά σύμφωνα με τους κανονισμούς.

 

Η πίστα στη Σαγκάη, υπό το πρίσμα των ελαστικών:

 

Στη Σαγκάη υπάρχει ένας αριθμός γρήγορων καμπών όπου οι οδηγοί επιταχύνουν. Φέτος αναμένεται εκεί να προσπαθήσουν ν’ αξιοποιήσουν τη μεγαλύτερη ροπή που έχουν στη διάθεσή τους. Ειδικότερα οι στροφές 3 – 4, 7 – 8 και 12 – 13 απαιτούν προοδευτική επιτάχυνση. Είναι όμως εξίσου σημαντική η επιλογή της ενδεδειγμένης ηλεκτρονικής χαρτογράφησης στη μονάδα ισχύος ώστε να αποφευχθεί το περιττό σπινάρισμα που φθείρει τα ελαστικά.

Τα υψηλά επίπεδα κάθετης δύναμης που χρησιμοποιούνται στην Κίνα έχουν ως αποτέλεσμα στις στροφές υψηλής ταχύτητας να ασκούνται φορτίσεις που ξεπερνούν τα 3.8g. Τα πιο μαλακά ελαστικά υπόκειται σε μεγαλύτερες φορτίσεις καθώς προσφέρουν περισσότερη πρόσφυση. Περίπου το 80% του γύρου διανύεται με τους τροχούς υπό γωνία.

Η πίστα της Σαγκάη έχει και μεγάλες ευθείες που επηρεάζουν τα ελαστικά. Στην ευθεία μειώνεται η θερμοκρασία του ελαστικού, αυτό σημαίνει πως πρέπει να επιστρέψουν γρήγορα σε θερμοκρασία λειτουργίας στη στροφή που ακολουθεί. Η μέση γόμα (λευκόχρώμα) P Zero White έχει πιο χαμηλή θερμοκρασία λειτουργίας, ενώ η μαλακή γόμα (κίτρινο χρώμα) P Zero Yellow έχει πιο υψηλή θερμοκρασία λειτουργίας. Ο συνδυασμός εξασφαλίζει αποδοτική λειτουργία σε μια ευρεία γκάμα συνθηκών, αυτός είναι και ένας από τους λόγους που οι δυο γόμες έχουν αποδειχτεί τόσο αποτελεσματικές φέτος.

Η Κίνα είναι η πιο απαιτητική πίστα του πρωταθλήματος όσον αφορά στα φρένα. Η λειτουργία του νέου ηλεκτρονικού συστήματος πίσω φρένων έχει επίδραση και στα ελαστικά. Τα ελαστικά στη Σαγκάη υπόκεινται σε φορτίσεις που φτάνουν τα 4.3g.

 

Πέρυσι ο Fernando Alonso κέρδισε τον αγώνα για λογαριασμό της Ferrari ακολουθώντας στρατηγική 3 pit stop. Εκκίνησε από την 3η θέση με τη μαλακή γόμα και μετέπειτα έκανε 3 αλλαγές, χρησιμοποιώντας σε όλες τη μέση γόμα. Ο Jenson Button τερμάτισε 5ος για λογαριασμό της McLaren ακολουθώντας στρατηγική 2 pit stop.

Δευτέρα 14 Απριλίου 2014

WTCC: Θρίαμβος Citroen στην πρεμιέρα

Στην πρώτη της εμφάνιση στο 
WTCCστην πίστα του Moulay El Hassan στοMarrakech, η Citroën πέτυχε το 1-2-3, με τους José-María López, Sébastien Loebκαι Yvan MullerΕπίσης στο 2ο σκέλος του αγώνα το Citroën C-Elysée WTCCκατέκτησε και πάλι την πρώτη θέση με τον Loeb.

 

Έχοντας πετύχει τους καλύτερους χρόνους τόσο στα ελεύθερα δοκιμαστικά, όσο και στο qualifying, η ομάδα της Citroën Total WTCC και οι οδηγοί της ξεκίνησαν ελπίζοντας ότι θα καταφέρουν να εξαργυρώσουν αυτή την επίδοση στα δύο σκέλη του αγώνα.

 

Η αρχή του πρώτου σκέλους βρήκε τα πληρώματα της Citroën να είναι στις τρεις πρώτες θέσεις και σε σχηματισμό να αποκτούν διαφορά από τους υπολοίπους ανταγωνιστές. Βελτιώνοντας συνεχώς τους χρόνους τους, στη συνέχεια μείωσαν το ρυθμό τους φοβούμενοι τη φθορά των φρένων, διατηρώντας όμωςτις τρεις πρώτες θέσεις μέχρι τον τερματισμό.

 

Με την ομάδα να προετοιμάζεται για το 2ο σκέλος δεν υπήρχε χρόνος για πανηγυρισμούς. Με τους 10 καλύτερους οδηγούς στο qualifying να ξεκινούν με αντίστροφη σειράο Yvan Muller βρισκόταν στην 7η θέση, με τους Loeb και López να εκκινούν από τις θέσεις 9 και 10 αντίστοιχα.

 

Η εκκίνηση του 2ου σκέλους ήταν επεισοδιακή λόγω ενός ατυχήματος το οποίο οδήγησε σε διακοπή του αγώνα και από το οποίο δεν κατάφερε να ξεφύγει ο Muller. Με την επανεκκίνηση του αγώνα ο Loeb δεν άργησε να βρεθεί στην κορυφή της κατάταξης, με τον José-María López πολύ σύντομα να τον ακολουθεί στην 2η θέση, σειρά με την οποία ολοκλήρωσαν τον αγώνα.

 

Δηλώσεις:

 

Yves Matton, Επικεφαλής της Citroën Racing«Δεν θα τολμούσαμε ποτέ να φανταστούμε ότι θα μπορούσαμε να πετύχουμε το σημερινό αποτέλεσμα. Όντας μέλος της ομάδας που πέτυχε το 1-2-3 στο ΡάλιMonte-Carlo το 2003, με τους Loeb/Sainz/McRaeείμαι πανευτυχής για το σημερινό αποτέλεσμαΔεν είναι ούτε το ίδιο είδος αγώνων, ούτε η ίδια εποχή , όμως σίγουρα υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα σε αυτές τις δύο ιστορικές στιγμές για την ομάδα. Σε κάθε περίπτωση το κοινό σημείο είναι ο τρόπος που σκέφτεται η ομάδα, παραμείναμε σεμνοί και καταφέραμε να ξεπεράσουμε τις προσδοκίες. Το μοναδικό μελανό σημείο ήταν το ατύχημα στο οποίο ενεπλάκη και ο YvanΛυπάμαι που δεν ανταμείφθηκε σήμερα για όλη την προσπάθεια που κατέβαλε στην εξέλιξη του αυτοκινήτου και στην οργάνωση της ομάδας».  

 

José-María López: «Είμαι πολύ περήφανος που είμαι μέλος αυτής της ομάδας και αυτή είναι μια μέρα που θα θυμάμαι για πολύ καιρό. Για το πρώτο σκέλος ήξερα πως το ποιο σημαντικό σημείο θα ήταν η εκκίνηση. Παίρνοντας από την αρχή την πρωτοπορία ήταν ευκολότερο να μειώσω τη θερμοκρασία στα φρένα. Ήταν ένας δύσκολος αγώνας, όμως το δεύτερο σκέλος ήταν ακόμα δυσκολότερο. Ήμουν τυχερός και δεν έμπλεξα στο ατύχημα όπως ο Yvan, έτσι κατάφερα να φτάσω μέχρι τη δεύτερη θέση χωρίς να διακινδυνέψω. Συγχαρητήρια και στον Seb που μοιάζει σαν να αγωνιζόταν για χρόνια σε αυτό το πρωτάθλημα». 

 

Sébastien Loeb: «Δεν ήξερα πως θα εξελισσόταν ο αγώνας, όμως η Citroën ετοίμασε ένα εκπληκτικό αυτοκίνητο. Η ισορροπία του πλαισίου, ο κινητήρας… τα πάντα ήταν τέλεια. Θα μπορούσαμε να έχουμε μια ωραία μάχη στον πρώτο αγώνα, όμως ήταν αδύνατο να βρω έναν τρόπο να προσπεράσω τον Pechito. Δεν έκανε κανένα λάθος και έτσι αποφάσισα να μείνω στη δεύτερη θέση όταν άρχισε να ανεβαίνει η θερμοκρασία των φρένων. Στον 2ο αγώνα ήμουν τυχερός στην εκκίνηση, στη συνέχεια ήμασταν ταχύτεροι από τον ανταγωνισμό. Έτσι καταφέραμε να βρεθούμε στην κορυφή».

 

 

Yvan Muller: «Δεν τα κατάφερα ποτέ πραγματικά καλά σε αυτή την πίστα και αυτός ήταν ένας από τους χειρότερους αγώνες που είχα στο WTCC. Το πρώτο σκέλος πήγε καλά. Στόχος μου ήταν να περάσω τονChilton και να διατηρήσω τη θέση μου στο βάθρο. Θεώρησα ότι ήταν ριψοκίνδυνο να επιτεθώ σε αυτή την πιστά. Προσπάθησα να αποφύγω το ατύχημα στο 2ο αγώνα, όμως δεν μπορούσα να κάνω κάτι, αλλά έτσι είναι οι αγώνες. Δεν ήταν ένας καλός αγώνας για εμένα, όμως πρώτα απ’ όλα είμαι οδηγός της Citroën και είμαι πραγματικά περήφανος για αυτή την επιτυχία στον πρώτο της αγώνα στο WTCC».