Τρίτη 5 Ιουνίου 2012

F1: Η συνέχεια στον Καναδά

Οι δύο πιο μαλακές γόμες της γκάμας Pirelli – P Zero Red supersoft και P Zero Yellow soft – επανέρχονται στο προσκήνιο στο Καναδικό Grand Prix, έχοντας όμως να αντιμετωπίσουν μία τελείως διαφορετική πρόκληση από αυτή του Μονακό. Το Circuit Gilles Villeneuve είναι μία ακόμα προσωρινή πίστα – αλλά πολύ ταχύτερη - και προκαλεί αυξημένη φθορά στα ελαστικά. Αυτό, σε συνδυασμό με τις συχνά ευμετάβλητες καιρικές συνθήκες, που ίσως επιβάλλουν τη χρήση των ενδιάμεσων Cinturato Green και βρόχινων Cinturato Blue, κάνει το Καναδικό grand prix έναν από τους πιο συναρπαστικούς και απρόβλεπτους αγώνες της χρονιάς, με περισσότερα pit stop και ατυχήματα και συχνότερες εμφανίσεις του αυτοκινήτου ασφαλείας στην πίστα.

Καθώς η ημι-μόνιμη πίστα χρησιμοποιείται σπάνια, παρατηρείται αξιοσημείωτη αύξηση της πρόσφυσης όσο προχωρά το Σαββατοκύριακο, με τους χρόνους των γύρων να γίνονται σιγά-σιγά ταχύτεροι όσο στρώνεται περισσότερη γόμα στην άσφαλτο.

Τα σημεία για δυνατά φρεναρίσματα (η πίστα του Καναδά είναι η πιο επίπονη του ημερολογίου για τα φρένα) και η απαιτούμενη πρόσφυση σε όλες τις στροφές αργών και μεσαίων ταχυτήτων καταπονούν τα ελαστικά κυρίως τα πίσω. Γενικά, λόγω της μειωμένης πρόσφυσης της ασφάλτου προκαλείται ολίσθηση των μονοθεσίων που συντελεί στη φθορά των ελαστικών. Επομένως η καλή διαχείριση των ελαστικών στον Καναδά είναι κρίσιμη και οι απαιτήσεις της πίστας σχεδόν αποκλείουν τα μεγάλα stint με ένα μόνο pit stop όπως στο Μονακό. Υπάρχουν επίσης αρκετές ευκαιρίες για προσπεράσεις στην πίστα μήκους 4.361km, αλλά αυτό έχει και ρίσκο καθώς κατά κανόνα είναι βρόμικη εκτός αγωνιστικής γραμμής. Πέρσι, ο αγώνας διακόπηκε για δύο ώρες σχεδόν λόγω δυνατής βροχής πριν ο πιλότος της McLaren, Jenson Button κερδίσει μετά από έξι επισκέψεις στα pits (μία από τις οποίες ήταν ποινή διέλευσης). Φέτος, θα υπάρξουν πολύ λιγότερα pit stop εάν οι συνθήκες παραμείνουν στεγνές – αλλά η στρατηγική ελαστικών θα παίξει σημαντικό ρόλο στην τελική έκβαση του αγώνα.



Δηλώσεις του αγωνιστικού διευθυντή της Pirelli:

Paul Hembery: «Πηγαίνουμε από το Μονακό στον Καναδά: δύο από τους πιο θεαματικούς αγώνες της χρονιάς. Το Μόντρεαλ εκτός από φανταστικό μέρος για μία αγωνιστική διοργάνωση έχει και θαυμάσια πίστα. Οι μαλακές και πολύ μαλακές γόμες θα μπορέσουν να αναδείξουν περισσότερες δυνατότητες σε σχέση με το Μονακό, όπου οι οδηγοί περιορίζονταν από τις χαμηλές μέσες ταχύτητες και τα ελαστικά δεν καταπονούνταν ιδιαίτερα. Εκεί είχαν την ευκαιρία να κάνουν πολύ μεγάλα stint ακόμα και με supersoft κάτι που δεν θα συμβεί στο Μόντρεαλ όπου τα ελαστικά είναι περισσότερο επιφορτισμένα. Ο ρόλος των ελαστικών γίνεται κρίσιμος στον Καναδά, κυρίως όταν βρέχει. Είδαμε με ποιο τρόπο, με το κατάλληλο ελαστικό, την κατάλληλη στιγμή ο Jenson Button κατάφερε να κερδίσει πέρσι ακόμα και μετά από έξι επισκέψεις στο pit lane. Ο αγώνας δεν ήταν συνηθισμένος, που σημαίνει ότι ακόμα δεν γνωρίζουμε πώς συμπεριφέρονται οι supersoft γόμες εκεί σε κανονικές συνθήκες. Οι δοκιμές θα βοηθήσουν τις ομάδες να καταλάβουν πώς ακριβώς λειτουργεί ένα πολύ μαλακό ελαστικό με γεμάτο ρεζερβουάρ. Πιστεύουμε ότι θα εφαρμοστούν πολλές διαφορετικές στρατηγικές ώστε να καλυφθεί κάθε δυνατή εξέλιξη του αγώνα».

Από τη θέση του οδηγού:

Kimi Räikkönen (Lotus): «Το Μόντρεαλ είναι μία πίστα υψηλών απαιτήσεων καθώς το επίπεδο πρόσφυσης μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια του γύρου. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι ασφαλτοτάπητα, επομένως χρειάζεται καλό σετάρισμα, ενώ θα πρέπει να γνωρίζουμε πώς λειτουργούν τα ελαστικά στα διάφορα σημεία της πίστας. Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε δει ποικίλες καιρικές συνθήκες και θερμοκρασίες στον Καναδά, ενώ η θερμοκρασία της πίστας και των ελαστικών προμηνύεται μία ενδιαφέρουσα πρόκληση για φέτος. Δεν υπάρχουν στροφές υψηλών ταχυτήτων, επομένως τα ελαστικά πρέπει να ανταπεξέλθουν πρωτίστως στις απαιτήσεις φρεναρίσματος και πρόσφυσης. Το μονοθέσιο θα πρέπει να φρενάρει καλά ώστε να αποφεύγονται τοπικές φθορές στα ελαστικά. Τα φετινά ελαστικά της Pirelli με ικανοποιούν. Για τη στρατηγική, συνεργάζομαι με τους μηχανικούς μου και κάνουμε τις βέλτιστες δυνατές επιλογές. Μερικές φορές το πετυχαίνουμε, όπως στο Μπαχρέιν. Άλλοτε το πλησιάζουμε, όπως στη Σαγκάη. Μετά τον αγώνα στην Κίνα και τις κατατακτήριες δοκιμές στο Μπαχρέιν ο κόσμος ενδεχομένως σκέφθηκε ότι είμαστε ανόητοι και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα σωστό. Αλλά δείξαμε στον αγώνα τις προθέσεις μας. Πλησιάσαμε πολύ στην Κίνα και αυτή τη φορά η στρατηγική μας απέδωσε. Τα πάντα είναι μέρος του αγώνα και αυτό ισχύει για όλους».

Δηλώσεις οδηγού δοκιμών της Pirelli:

Jaime Alguersuari: «Ο Καναδάς έχει μία φανταστική πίστα και έκανα θαυμάσιο αγώνα εκεί πέρσι, ξεκινώντας από το pit lane και τερματίζοντας όγδοος. Ο ρόλος των ελαστικών είναι τρομερά κρίσιμος: Η χαμηλή αεροδυναμική πίεση για υψηλή ταχύτητα στις ευθείες, σημαίνει ότι τα πάντα είναι ζήτημα μηχανικής και όχι αεροδυναμικής πρόσφυσης. Εξ αιτίας αυτού και του τύπου της ασφάλτου αναμένονται αρκετά γλιστρήματα κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, με επιπτώσεις στη φθορά των ελαστικών. Ο συνδυασμός supersoft και soft ταιριάζει στο Μόντρεαλ: οι θερμοκρασίες είναι γενικά αρκετά χαμηλές, όπως και τα επίπεδα πρόσφυσης. Σημασία έχει να προσέχεις τα πίσω ελαστικά. Αν όμως οδηγείς σωστά, υπάρχει ένα πλεονέκτημα: σίγουρα έχεις κάποιες καλές ευκαιρίες για προσπεράσεις και πιστεύω ότι ο αγώνας θα είναι πολύ συναρπαστικός».

Τεχνικές πληροφορίες:

• Τα ελαστικά στο Καναδά ταλαιπωρούνται τρομερά όταν οι πιλότοι ακολουθούν την αγωνιστική γραμμή πάνω από τα κέρμπς, ιδιαίτερα στην τελευταία στροφή, όπου προσκρούουν με περίπου 130km/h.

• Συγκριτικά με τις περισσότερες πίστες της F1, το σιρκουί του Καναδά έχει πολλές ανωμαλίες. Αυτό δυσκολεύει επιπλέον την πρόσφυση, από τα μεγαλύτερα προβλήματα στο Μόντρεαλ. Τα πίσω ελαστικά καταπονούνται περισσότερο και οι οδηγοί πρέπει να αποφεύγουν το σπινάρισμα που είναι και η βασική αιτία φθοράς.

• Το Μόντρεαλ έχει ασυνήθιστο pitlane. Ο τάπητας αποτελείται από ένα ασφάλτινο κομμάτι και ένα τσιμεντένιο που διαφέρουν ως προ το συντελεστή τριβής: αυτό επηρεάζει την ποσότητα γόμας η οποία στρώνεται στην πίστα και κατά συνέπεια τη βελτίωση της πρόσφυσης.