Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

F1: Μεσαίες και σκληρές γόμες Pirelli για το … ‘τρενάκι’ του Spa


Μετά από ένα καλοκαιρινό διάλειμμα διάρκειας ενός μήνα, η  Pirelli επιστρέφει στη δράση με σκληρά ελαστικά P Zero Silver και μεσαία P Zero White: ένα συνδυασμό που χρησιμοποιήθηκε τελευταία φορά στο δεύτερο grand prix της σεζόν στη Μαλαισία.

Οι συνθήκες στο θρυλικό Spa-Francorchamps θα είναι κάπως διαφορετικές φέτος. Η πίστα των 7.004 χλμ. είναι η μεγαλύτερη της σεζόν και με διαφορά από τις υπόλοιπες, ένας παράγοντας που παίζει ρόλο στη μεταβλητότητα του καιρού, ενώ η βροχή αποτελεί μόνιμη απειλή. Η θέση του Spa ανάμεσα στους λόφους των Αρδεννών διαμορφώνει τις δικές του συνθήκες μικροκλίματος, που σημαίνει ότι μπορεί συχνά να βρέχει σε ένα τμήμα της πίστας ενώ κάποιο άλλο να είναι τελείως στεγνό.

Η πίστα φημίζεται για τις υψηλές ταχύτητες και τις γρήγορες στροφές της. Επίσης δημιουργεί προκλήσεις στα ελαστικά, τα οποία έχουν να αντιμετωπίσουν πολύ υψηλά πλευρικά και διαμήκη φορτία, εξ αιτίας απαιτητικών στροφών όπως η Eau Rouge: μία στροφή που θυμίζει διαδρομή για … τρενάκι του λούνα παρκ. Γι αυτό έχουν επιλεγεί οι δύο σκληρότερες γόμες Pirelli, κάτι που επιβεβαιώνει τη σκληρή δουλειά που περιμένει τα ελαστικά κατά τη διάρκεια των 44 γύρων του αγώνα.

Λόγω του μήκους και της μεταβλητότητας του Spa, υπάρχουν άφθονα περιθώρια για την ανάπτυξη στρατηγικών, αλλά η τακτική θα πρέπει να είναι εξαιρετικά ευέλικτη ώστε να αντιμετωπιστούν όλα τα ενδεχόμενα.

Δηλώσεις του αγωνιστικού διευθυντή της Pirelli:

Paul Hembery: «Το σιρκουί του Spa είναι το αγαπημένο μου. Πρόσφατα παρακολούθησα εκεί έναν 24ωρο αγώνα: η χάραξη της πίστας και η ποικιλία των καιρικών συνθηκών ανέκαθεν δημιουργούσε τις προϋποθέσεις για εντυπωσιακούς αγώνες. Από πλευράς ελαστικών, σίγουρα είναι από τις πιο απαιτητικές πίστες της χρονιάς, λόγω των υψηλών ταχυτήτων και των ακραίων δυνάμεων που αναπτύσσονται και συχνά επενεργούν στα ελαστικά πολυδιάστατα. Η γκάμα σκληρών και μεσαίων ελαστικών θα επιτρέψει στους οδηγούς να πιέσουν δυνατά από την αρχή μέχρι το τέλος, κάτι για το οποίο είναι σχεδιασμένο το Spa. Η σεζόν ξεκίνησε με το πιο ανταγωνιστικό σχήμα που έχει σημειωθεί ποτέ στην ιστορία της Formula 1, γι αυτό και ανυπομονώ να δω την εξέλιξη του 2012 και ποιες ομάδες έχουν προοδεύσει σημαντικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιρινού διαλείμματος. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλος συνωστισμός κυρίως στη μέση της κατάταξης και οι προβλέψεις είναι αδύνατες».

Από τη θέση του οδηγού:

Jean-Eric Vergne (Toro Rosso): «Μετά από το μεγάλο καλοκαιρινό διάλειμμα, ανυπομονώ να ξεκινήσουν πάλι οι αγώνες και το Spa είναι ιδανικό για κάτι τέτοιο. Έχω τρέξει εδώ αρκετές φορές στο παρελθόν, στην κατηγορία Renault 2000, στη Formula 3 και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και σ’ αυτό το σιρκουί είχα το καλύτερο Σαββατοκύριακο της αγωνιστικής μου καριέρας όταν κέρδισα και στους 3 αγώνες της F3, συμπερ. αυτού με την αντίστροφη σειρά εκκίνησης. Επομένως έχω πολλές και καλές αναμνήσεις και θεωρώ το Spa ως την απόλυτη αγωνιστική πίστα, ενώ μέχρι να υπάρξει ξανά Γαλλικό Grand Prix, το βλέπω σαν αγώνα σε πάτριο έδαφος. Είναι ένα εξαιρετικό σιρκουί και ανυπομονώ να το απολαύσω για πρώτη φορά μέσα από ένα μονοθέσιο της F1. Με τις παρατεταμένες και γρήγορες στροφές του, πλην των Bus Stop και La Source, δεν κρύβει ιδιαίτερες παγίδες για τα ελαστικά της Pirelli, αλλά οι συνθήκες στο Βέλγιο κάνουν την κατάσταση αρκετά περίπλοκη. Λόγω του μεγέθους του, δεν κάνεις πολλούς γύρους που σημαίνει ότι πρέπει να αξιοποιήσεις στο μέγιστο βαθμό τα ελαστικά σου - στις κατατακτήριες δοκιμές για παράδειγμα. Δεν θα ήταν έκπληξη για μένα αν στο τέλος χρησιμοποιούσαμε όλη τη γκάμα ελαστικών που θα έχουμε στο Βέλγιο, από τα Μεσαία και τα Σκληρά slick μέχρι τα Ενδιάμεσα και τα Αποκλειστικά Βρόχινα, αφού η βροχή είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Αλλά αυτό είναι μέρος της απόλαυσης που δικαιώνει τη φήμη του Spa»!

Δηλώσεις οδηγού δοκιμών της Pirelli:

Jaime Alguersuari: «Πιστεύω ότι ο αγώνας του Spa είναι φανταστικός λόγω της πλούσιας ιστορίας του στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Επίσης περιλαμβάνει μερικές από τις πιο διάσημες στροφές σε σιρκουί της F1, όπως οι Eau Rouge και Blanchimont. Υπάρχουν πολλές στροφές υψηλών ταχυτήτων αλλά και αρκετές ευθείες που το κάνουν εξαιρετικά γρήγορο. Το Spa δημιουργεί τις δικές του προκλήσεις για οδηγούς και ομάδες σαν μία πίστα που απαιτεί σετάρισμα μέτριας αεροδυναμικής πίεσης και καλή μηχανική πρόσφυση. Για μένα, η εβδομάδα που ακολουθεί θα είναι πολύ ενδιαφέρουσα καθώς πέρσι στο Spa πέτυχα τον ταχύτερο χρόνο στις κατατακτήριες δοκιμές. Η πιο πρόσφατη δοκιμή μου με την Pirelli ήταν επίσης στο Βέλγιο και δεν νομίζω ότι υπάρχει οδηγός που να μην απολαμβάνει αυτό τον αγώνα. Από απόψεως ελαστικών, το Spa είναι σχετικά ήπιο, δεν καταπονεί ιδιαίτερα τα ελαστικά αλλά έχει τις δικές του μοναδικές δυσκολίες. Υπάρχουν πολλά τμήματα όπου τα μονοθέσια αναπτύσσουν μέγιστες ταχύτητες και το προφίλ του ελαστικού υφίσταται υψηλά πλευρικά φορτία. Μοιάζει με την Ιαπωνική Suzuka, και απαιτεί το ίδιο σετάρισμα και οδηγικό στυλ».

Τεχνικές πληροφορίες:

  • Τα μονοθέσια τρέχουν με τέρμα γκάζι στο Spa στο 75% σχεδόν της πίστας που σημαίνει ότι είναι από τις ταχύτερες του ημερολογίου μαζί με τη Monza – η οποία ακολουθεί το ερχόμενο Σαββατοκύριακο. Οι  υψηλές ταχύτητες αυξάνουν τη θερμοκρασία των ελαστικών, κυρίως εάν οι οδηγοί επιλέγουν μεγάλες γωνίες κάμπερ για μεγιστοποίηση της πρόσφυσης.

  • Λόγω των υψομετρικών διαφορών του Spa, το σωστό ύψος και η διαδρομή της ανάρτησης είναι ζωτικής σημασίας διαφορετικά τα μονοθέσια ενδέχεται να τερματίζουν σε μερικά σημεία της πίστας. Το ελαστικό αποτελεί σημαντικό εξάρτημα της ανάρτησης με την παραμόρφωση του ελαστικού υπό φορτίο να αποτελεί σχεδόν το μισό της συνολικής διαδρομής ανάρτησης ενός μονοθεσίου της F1.

  • Παρά τις εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες στην ευθεία στο Spa, τα μονοθέσια τρέχουν με σετάρισμα μέτριας αεροδυναμικής πίεσης για βελτιστοποίηση της πρόσφυσης στις πολλές γρήγορες στροφές. Η ελκτική πρόσφυση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη σε σημεία όπως η φουρκέτα La Source, όπου η μηχανική πρόσφυση από τα ελαστικά είναι το μυστικό για μία ‘καθαρή’ έξοδο.

  • Στη διάσημη Eau Rouge, κάθε εμπρός ελαστικό υφίσταται τον υψηλότερο βαθμό κάθετου φορτίου που ξεπερνά τα 1000kg.

Τρίτη 28 Αυγούστου 2012

Γαλλικά Panzer


Οι Sébastien Loeb και Daniel Elena βελτίωσαν το ήδη εντυπωσιακό τους ρεκόρ, για τις περισσότερες νίκες στον ίδιο αγώνα, εξασφαλίζοντας την 9η νίκη τους στο Ράλι Γερμανίας. Η 5η συνεχόμενη νίκη για τους 8κις παγκόσμιους πρωταθλητές, σε συνδυασμό με την 3η θέση των Mikko HirvonenJarmo Lehtinen φέρνουν τη Citroën Total World Rally Team ένα βήμα πιο κοντά στην κατάκτηση του 8ου τίτλου κατασκευαστών στην ιστορία της.

Με δεδομένη την εξαιρετική τους ταχύτητα, αλλά και σταθερότητα στις ασφάλτινες διαδρομές, οι Sébastien Loeb και Daniel Elena οδήγησαν το DS3 WRC σε μια ακόμα νίκη. Η κυριαρχία των 8κις παγκοσμίων πρωταθλητών δεν αμφισβητήθηκε σε καμία στιγμή του αγώνα, όντας στην κορυφή από την πρώτη έως και την τελευταία ειδική. Επικρατώντας σε περισσότερες από τις μισές ειδικές του αγώνα (9 από τις συνολικά 15) και με συνολική διαφορά 2 λεπτών από το 2ο πλήρωμα, οι Loeb – Elena πέτυχαν μια εξαιρετικά πειστική νίκη, την 9η τους στον αγώνα της Γερμανίας. Ο τερματισμός των Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen στην 3η θέση και το 1-2 από τα πληρώματα της Citroën Total World Rally Team στην Power Stage ολοκλήρωσαν με τον καλύτερο τρόπο τον αγώνα για την Γαλλική ομάδα.

«Έκανα για λίγες ημέρες διακοπές ανάμεσα στον αγώνα της Φινλανδίας και σε εκείνον της Γερμανίας και αυτό φαίνεται να μου έκανε πολύ καλό», αστειεύτηκε ο Loeb μετά το τέλος του αγώνα. «Οι τρεις μέρες του αγώνα κύλησαν πολύ καλά, όμως οι συνθήκες δεν ήταν και πολύ εύκολες. Ήμασταν οι ταχύτεροι, αλλά και οι πιο σταθεροί. Μερικοί ανταγωνιστές μας μπορούσαν να μας πιέσουν σε επίπεδο ρυθμού, όμως έπεσαν θύματα των πολλών παγίδων που έκρυβε ο αγώνας. Από τη στιγμή που χτίσαμε τη διαφορά μας το μόνο που χρειαζόταν να κάνουμε ήταν να αποφύγουμε τα λάθη. Αγώνα με τον αγώνα πλησιάζουμε στο στόχο μας που είναι η κατάκτηση του 9ου τίτλου. Με 54 βαθμούς διαφορά και τέσσερις αγώνες να απομένουν, τα πράγματα δείχνουν αρκετά καλά…».

«Πριν τον αγώνα δήλωσα ότι θα ήμουν ευχαριστημένος με μια θέση στο βάθρο. Συνεπώς θα πρέπει να είμαι ικανοποιημένος με την 3η θέση, αν και ήταν ένα περίπλοκο για εμένα αγωνιστικό τριήμερο», σχολίασε ο Mikko Hirvonen. «Αυτός ο αγώνας ήταν πολύ δύσκολος από την αρχής έως το τέλος, με το οδόστρωμα να είναι πολύ ακάθαρτο. Δεν ήταν λοιπόν οι καλύτερες δυνατές συνθήκες, όμως έτσι είναι τα ράλι!».

«Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι που τα δύο μας αυτοκίνητα τερμάτισαν στο βάθρο για 5η συνεχόμενη φορά», σχολίασε ο επικεφαλής της Citroën Racing, Yves Matton. «Το πιο σημαντικό είναι ότι αυξήσαμε τη διαφορά μας στη βαθμολογία του πρωταθλήματος και είμαστε στο σωστό δρόμο για την κατάκτηση του, κάτι που ίσως μπορέσουμε να το καταφέρουμε στον επόμενο αγώνα στη Μεγάλη Βρετανία».

Το σύνολο της ομάδας ήταν ιδιαίτερα συγκινημένο από την πρόσφατη απώλεια του Philippe Bugalski, ο οποίος είχε κερδίσει το 2001 το Ράλι Γερμανίας με την Xsara T4. Ο τότε συνοδηγός του και σήμερα υπεύθυνος για τις αναγνωρίσεις και τον καιρό στην Citroën Racing, Jean-Paul Chiaroni, ανέβηκε στο βάθρο για να παραλάβει το κύπελλο των κατασκευαστών για τη νίκη στον αγώνα.      

Επόμενος αγώνας του WRC το ράλι Μεγάλης Βρετανίας που θα πραγματοποιηθεί στις 13 – 16 Σεπτεμβρίου.