Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

F1: Η ώρα της Monza!

Η Monza είναι ευρέως γνωστή ως ‘ο ναός της ταχύτητας, όντας η ταχύτερη πίστα στο ημερολόγιο της F1, αλλά για την Pirelli και τους ανθρώπους της είναι απλά το ‘σπίτι’ τους.

Το Autodromo Nazionale di Monza βρίσκεται στο Royal Villa του Monza Park, μισή ώρα δρόμος από τα κεντρικά γραφεία της εταιρίας στο Μιλάνο. Το σιρκουί εγκαινιάστηκε το 1922 και είναι από τα παλιότερα στην ιστορία της F1.

Η σημερινή πίστα των 5.793 χλμ. έχει προκύψει από πολλές αλλαγές, αλλά παραμένει διάσημη για τις υψηλές της ταχύτητες, γι αυτό και επιλέχθηκαν οι δύο σκληρότερες γόμες P Zero: το σκληρό ελαστικό P Zero Silver και το μεσαίο P Zero White. Είναι ο ίδιος συνδυασμός που είδαμε στο Spa το περασμένο Σαββατοκύριακο, μία πίστα που επίσης καταπονεί τα ελαστικά με πολύ υψηλά φορτία.

Υπάρχουν τρία κομμάτια στη Monza που έχουν μεγάλες απαιτήσεις από τα ελαστικά: το πρώτο σικέιν, με δυνατό φρενάρισμα στην κατηφόρα, οι συνεχόμενες στροφές Ascari – με αρκετές γρήγορες αλλαγές διεύθυνσης – και η διάσημη Parabolica, μία φαρδιά, ανοιχτή στροφή που καταπονεί τα ελαστικά με υψηλά πλευρικά φορτία.

Πέρα από την πρόκληση των παραπάνω στροφών, η Monza έχει μερικές από τις ταχύτερες ευθείες της χρονιάς, όπου τα μονοθέσια αναπτύσσουν ταχύτητα μέχρι και 340 χλμ./ώρα, που σημαίνει ότι τα οι θερμοκρασίες των ελαστικών μπορεί να αγγίξουν τους 130 βαθμούς Κελσίου.

Οι υψηλές μέσες ταχύτητες σημαίνουν ότι οι οδηγοί μπορούν να κερδίσουν πολύ χρόνο επιλέγοντας το κατάλληλο ελαστικό για τις συνθήκες: συνεπώς, η στρατηγική θα παίξει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στον τελευταίο Ευρωπαϊκό αγώνα της φετινής σεζόν.

Δηλώσεις του αγωνιστικού διευθυντή της Pirelli:

Paul Hembery: «Η Monza είναι προφανώς ο σημαντικότερος αγώνας της χρονιάς για εμάς, καθώς έχουμε την ευκαιρία να είμαστε στην πατρίδα μας και να παρουσιάσουμε τα ελαστικά και την εξειδικευμένη τεχνολογία μας στους γεμάτους πάθος Ιταλούς οπαδούς, αλλά και σε πολλούς από τους εργαζόμενους της εταιρίας. Πραγματικά, η ατμόσφαιρα που επικρατεί σ’ αυτό τον αγώνα είναι πολύ ξεχωριστή, μοναδική για την Ιταλία. Και όχι μόνον αυτό, η Monza είναι από τις πιο απαιτητικές πίστες της σεζόν λόγω υψηλής ταχύτητας και πλευρικών φορτίων που δέχονται τα ελαστικά. Μετά το Spa, είναι τα υψηλότερα φορτία που αντιμετωπίζουν τα ελαστικά μας σε όλη τη σεζόν. Το ότι ερχόμαστε στη Monza απευθείας από το Spa για πρώτη φορά σημαίνει ότι οι ομάδες θα είναι πλήρως εξοικειωμένες με την ταχύτητα με τις σκληρές και μεσαίες γόμες, ενώ υπάρχει τεράστια πίεση στο πρωτάθλημα τώρα που, όπως διαμορφώνεται, προβλέπεται να γίνει το πιο συναρπαστικό φινάλε από τότε που επιστρέψαμε στη F1. Οι εξωτερικές θερμοκρασίες μπορεί να είναι πολύ υψηλές στην Ιταλία, κάτι που αυξάνει τις απαιτήσεις από τα ελαστικά, επομένως φυσιολογικά περιμένουμε δύο pit stop.
Η στρατηγική αποδείχτηκε αποφασιστικός παράγοντας επιτυχίας πέρσι, με τις θέσεις του βάθρου να κρίνονται στον τελευταίο γύρο, και κάτι ανάλογο περιμένουμε φέτος. Με τα μονοθέσια να τρέχουν παρατεταμένα με τέρμα γκάζι, είναι δύσκολο για τον κάθε πιλότο να δημιουργήσει μεγάλη διαφορά εκτός εάν χρησιμοποιήσει τη στρατηγική προς όφελός του».

Από τη θέση του οδηγού:

Daniel Ricciardo (Toro Rosso): «Είμαι πραγματικά συνεπαρμένος με τη Monza, όχι μόνον επειδή είναι μία απολαυστική πίστα, αλλά επειδή φέτος τρέχω με Ιταλική ομάδα και η οικογένειά μου έχει Ιταλικές ρίζες όπως φαίνεται. Είναι ο δεύτερος σημαντικότερος αγώνας της χρονιάς για μένα μετά από αυτόν της πατρίδας μου, στην Αυστραλία. Επίσης κάτι που κάνει το Σαββατοκύριακο ξεχωριστό είναι το γεγονός ότι πολύς κόσμος θα έρθει να μας δει από το εργοστάσιο της Toro Rosso στη Faenza. Ανυπομονώ να συναντήσω πολλούς από αυτούς που εργάζονται τόσο σκληρά στα παρασκήνια της F1. Θα είναι μία όμορφη, οικογενειακή ατμόσφαιρα. Η πρώτη μου φορά στη F1 στη Monza ήταν πέρσι και απόλαυσα το Σαββατοκύριακο καθώς ήταν και η πρώτη φορά που είχα ξεπεράσει τον team mate μου ο οποίος γνώριζε καλά την πίστα. Είχα ένα καλό αγώνα εκεί στα πλαίσια του Renault World Series πέρσι, δίνοντας τρομερή μάχη με το σημερινό μου team mate Jean-Eric Vergne. Θα ξανατρέξουμε με σκληρές και μεσαίες γόμες Pirelli, όπως στο Spa, επομένως έχουμε πρόσφατη την εμπειρία από τις διαφορές τους. Είναι μία λογική επιλογή επειδή η Monza συνήθως δεν καταπονεί πολύ τα ελαστικά, έχοντας μεγάλες ευθείες και στροφές χωρίς υπερβολικές απαιτήσεις. Το γεγονός ότι τρέχουμε με χαμηλή αεροδυναμική πίεση περιορίζει τα μέγιστα φορτία στα ελαστικά. Όσον αφορά τον αριθμό των pit stop στον αγώνα, θα περιμένουμε να δούμε».

Δηλώσεις οδηγού δοκιμών της Pirelli:

Lucas di Grassi: «Σαν τη Monza δεν υπάρχει άλλη: ακριβώς το αντίθετο του Μονακό, για παράδειγμα. Είναι μία θαυμάσια πίστα και η ταχύτερη της χρονιάς, πραγματικά συναρπαστική. Δύσκολη στην οδήγηση, καθώς τα μονοθέσια τρέχουν με τόσο χαμηλή αεροδυναμική πίεση που επηρεάζει τον έλεγχο. Το μυστικό είναι να βρεις τον κατάλληλο συμβιβασμό μεταξύ αεροδυναμικής πίεσης και συμπεριφοράς. Πρέπει να φρενάρεις δυναμικά, αλλά όλες οι ευθείες και οι στροφές δημιουργούν άφθονες ευκαιρίες για προσπεράσεις. Είναι σημαντικό να φροντίζεις τα ελαστικά σε ό,τι αφορά την ελκτική πρόσφυση - διότι οι δυνατές επιταχύνσεις παράγουν υψηλά διαμήκη φορτία, ενώ οι μέτριες έξοδοι στις στροφές έχουν χρονικές επιπτώσεις στο γυρολόγιο. Η Monza δεν έχει συνεχείς απαιτήσεις από τα ελαστικά - το αντίθετο ένα ή δύο σημεία τα καταπονούν με υψηλά φορτία: Ένα είναι η Parabolica - κυρίως γι΄ αυτή τη στροφή πρέπει να προσέχεις τα ελαστικά σου. Το άλλο σημείο είναι το σικέιν: πρέπει να περνάς επιθετικά πάνω από τα kerb γιατί έτσι μπορεί να κερδίσεις πολύ χρόνο. Κάναμε δοκιμές πέρσι στη Monza, και οι σκληρές και μεσαίες γόμες λειτουργούν άριστα σε τέτοιες συνθήκες. Είμαι σίγουρος ότι θα γίνει ένας ακόμα θαυμάσιος αγώνας».

Τεχνικές πληροφορίες:

• Αν και η Monza φημίζεται πρωτίστως για τις υψηλές ταχύτητες και τις γρήγορες στροφές, υπάρχουν επίσης κάποια σημεία όπου τα μονοθέσια φρενάρουν δυνατά θέτοντας υψηλές απαιτήσεις για τα ελαστικά: στο πρώτο σικέιν, για παράδειγμα, τα μονοθέσια επιβραδύνουν από τα 340 στα 80 χλμ./ώρα σε 150 μ. Στις χαμηλές ταχύτητες, τα ελαστικά πρέπει να παρέχουν όλη τη μηχανική πρόσφυση ώστε να βγαίνει το μονοθέσιο με ταχύτητα από τη στροφή. Τα μονοθέσια διανύουν περίπου το 75% της πίστας με τέρμα γκάζι και το 15% με δυνατά φρεναρίσματα.
• Έχοντας την υψηλότερη μέση ταχύτητα γύρου από όλες τις πίστες του ημερολογίου, τα μονοθέσια τρέχουν με τη χαμηλότερη αεροδυναμική πίεση της χρονιάς στη Monza, και οι ομάδες δημιούργησαν ένα ειδικό αεροδυναμικό πακέτο για να ελαχιστοποιήσουν την αντίσταση. Για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, οι ομάδες επιλέγουν πολύ χαμηλό ύψος ανάρτησης, αν και αυτό ενέχει τον κίνδυνο τερματισμού της κατά το πέρασμα από bumps.
• Στη στροφή Parabolica, οι οδηγοί αντιμετωπίζουν πλευρικά φορτία 3.7g, κάτι που επίσης δημιουργεί μεγάλες απαιτήσεις για τη δομή των ελαστικών. Αυτό ενισχύεται από τις προσκρούσεις στα kerb που αντιμετωπίζουν τα ελαστικά στο σικέιν. Τα ελαστικά είναι άριστα προετοιμασμένα γι αυτές τις απαιτήσεις: κατά τη διάρκεια εργαστηριακών δοκιμών ‘συγκρούονται’ με kerb με ταχύτητα 260 χλμ./ώρα.

Επιτυχημένο το 2ο Patras Motor Show


Η καρδιά του μηχανοκίνητου αθλητισμού χτύπησε το Σαββατοκύριακο 1 & 2 Σεπτεμβρίου στο κέντρο της Πάτρας, στο μόλο της Αγίου Νικολάου, όπου η ΦΙΛΜΠΑ υπό την Αιγίδα του Δήμου Πατρέων διοργάνωσε το 2ο Patras Motor Show.

            Το Patras Motor Show (PMS) είναι μία έκθεση μηχανοκίνητων οχημάτων την οποία η ΦΙΛΜΠΑ κατάφερε να μετατρέψει σε μία μεγάλη γιορτή, προσελκύοντας το ενδιαφέρον περισσότερων από 25.000 θεατών.

            Οι πύλες του Μόλου της Αγίου Νικολάου άνοιξαν το Σάββατο το απόγευμα και το κοινό είχε την ευκαιρία να θαυμάσει από κοντά περισσότερα από 390 αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες μαζί με άλλα Μηχανοκίνητα Οχήματα, αλλά και πολλές αιθέριες υπάρξεις, σε σέξι πόζες δίπλα και πάνω στα αυτοκίνητα αλλά και τις μοτοσυκλέτες!

            Το 2ο Patras Motor Show είχε και Πανελλήνιο χαρακτήρα, συγκεντρώνοντας εκτός από αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες ιδιωτών, οργανωμένα clubs αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, αγωνιστικά αυτοκίνητα, drift cars, αντίκες, φόρμουλες, ιδιοκατασκευές, φορτηγά, τετρακίνητα οχήματα, τηλεκατευθυνόμενα μοντέλα, ιστορικά αγωνιστικά αλλά και αυτοκίνητα αντιπροσωπειών.

             Δύο μέρες ο Μόλος της Αγίου Νικολάου ξεχείλισε από τα χιλιάδες αγριεμένα άλογα με τους ήχους των μοτέρ και τα σκασίματα των εξατμίσεων να είναι τόσο δυνατοί που οι ηχητικές εγκαταστάσεις της εκδήλωσης αδυνατούσαν να τους καλύψουν, παρά τα πολλά db της μουσικής που έβγαζαν καθ΄ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.

Μεγάλος χορηγός του 2ου PMS ήταν το Αχαϊκό Edelwais όπου όλο το Σαββατοκύριακο μοίρασε πάνω από 3 τόνους παγωτό στους επισκέπτες, γλυκαίνοντας την όλη διοργάνωση με Μέγα Υποστηρικτή την Ford Lazanas όπου ήταν εκεί με τα εντυπωσιακά νέα μοντέλα Fiesta και Focus 1.0 Eco Boost.

            Ξεχωριστό χαρακτήρα στην οργάνωση έδωσαν και τα πολλά show που έγιναν.

Τραγούδι από την Γιούλη Ασημακοπούλου, db drag contest,  επιδείξεις νέων μοντέλων αυτοκινήτων και μηχανών αλλά και το εντυπωσιακότερο όλων το γυναικείο car wash με την Eλένη Μαντζουράνη ( ή αλλιώς το κορίτσι του Θέμου ) όπου μαζί με την φίλη της Αγγελική, πρόσφεραν ένα καυτό πλύσιμο αλλά και Dance Show, τραβώντας τα αντρικά βλέμματα από τα αυτοκίνητα!

            Η εκδήλωση έκλεισε την Κυριακή το βράδυ με την βράβευση των καλύτερων οχημάτων ανά κατηγορία. Μετά την επιτυχία της διοργάνωσης του 2ου Patras Motor Show, η πάντα πρωτοποριακή ΦΙΛΜΠΑ βάζει πλώρη για το PMS του 2013, με την ελπίδα να καθιερωθεί σαν Πανελλήνια Έκθεση συγκεντρώνοντας κάθε χρόνο όλους τους φίλους του μηχανοκίνητου σε μία διαφορετική – μοναδική γιορτή στην πόλη της Πάτρας.

 

Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2012

F1: Στρατηγική νίκης για Button

Ο Jenson Button της McLaren κατέκτησε μία δεύτερη νίκη για φέτος στο Βελγικό Grand Prix, υιοθετώντας στρατηγική ενός pit stop και κάνοντας άριστη διαχείριση των ελαστικών του. Ο οδηγός τερμάτισε με διαφορά 13 δευτ. έχοντας ηγηθεί του αγώνα από την αρχή μέχρι το τέλος. Ήταν η πρώτη νίκη του Button στο Spa και η δεύτερη τη φετινή σεζόν με Pirelli μετά το Αυστραλιανό Grand Prix το Μάρτιο, τον εναρκτήριο γύρο της σεζόν. Ο Button έγινε επίσης ο πρώτος πιλότος που ‘οδήγησε’ έναν αγώνα F1 από την αρχή μέχρι το τέλος τη φετινή σεζόν.

Ο Button ξεκίνησε από pole position με μεσαίες γόμες P Zero White πριν αλλάξει στον 20ό γύρο σε σκληρές P Zero Silver, καταφέρνοντας να διατηρήσει το προβάδισμά του έναντι του Sebastian Vettel της Red Bull. Ο Vettel – ακολουθώντας την ίδια στρατηγική – ήρθε στα pits μετά από ένα γύρο και τερμάτισε δεύτερος, έχοντας ξεκινήσει από τη 10η θέση.

Ο Michael Schumacher της Mercedes, τρέχοντας στο 300ό grand prix του, ήταν ο μοναδικός από τους πρώτους οδηγούς που επεδίωξε ένα pit stop, αλλά τελικά εννέα γύρους από το τέλος ήρθε στα pits για δεύτερη αλλαγή δίνοντας μάχη για μία θέση στο βάθρο.

Οι ομάδες έπρεπε να αναπροσαρμόσουν τις στρατηγικές τους μετά το ατύχημα που συνέβη στην πρώτη στροφή του αγώνα, το οποίο έβγαλε εκτός δράσης τέσσερα αυτοκίνητα και έφερε το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα για τέσσερις γύρους μέχρις ότου απομακρυνθούν τα θραύσματα. Καθώς η φθορά των ελαστικών είναι μεγαλύτερη στην αρχή του αγώνα, με τα μονοθέσια να τρέχουν με γεμάτα ρεζερβουάρ, η καθυστέρηση ενθάρρυνε κάποιους οδηγούς να αλλάξουν σε στρατηγική ενός pit stop, ενώ άλλοι παρέμειναν στο αρχικό σχέδιο των δύο pit stop.

Ο Nico Hulkenberg της Force India και ο πιλότος της Mercedes, Nico Rosberg, ήταν οι μοναδικοί που ξεκίνησαν με σκληρές γόμες, ενώ οι υπόλοιποι αγωνιζόμενοι προτίμησαν τη μεσαία. Ο Hulkenberg ήρθε στα pits δύο φορές και τερμάτισε τέταρτος ξεκινώντας από την 11η θέση, ενώ ο Rosberg – ο οποίος αναγκάστηκε να ξεκινήσει 23ος – έκανε επίσης δύο επισκέψεις στα pits για να τερματίσει στην 11η θέση.

Ο Kimi Raikkonen της Lotus τερμάτισε 3ος με διαφορά μικρότερη του μισού λεπτού από τον Button - στην υψηλότερη θέση από τους οδηγούς των δύο pit stop, έχοντας ολοκληρώσει τα δύο τελευταία stint με σκληρές γόμες.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Paul Hembery έκανε το εξής σχόλιο: «Το Βελγικό Grand Prix φέτος ήταν μία συνεχής ανατροπή, ενώ η βροχή που έπεσε την Παρασκευή δεν επέτρεψε στις ομάδες να συγκεντρώσουν αρκετές πληροφορίες για τα slick ελαστικά πριν τις κατατακτήριες δοκιμές και τον αγώνα. Στη συνέχεια , μία μεγάλη περίοδος με το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα στην αρχή του αγώνα άλλαξε για μία ακόμα φορά τις παραμέτρους, με πολλές από τις ομάδες να αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές τους ώστε να εκμεταλλευτούν στο μέγιστο βαθμό τη νέα κατάσταση. Ο Jenson Button και η McLaren έδωσαν μάθημα στη διαχείριση ελαστικών, κάνοντας μία επίσκεψη στα pits και αφήνοντας πίσω τους αντιπάλους τους. Το ίδιο ισχύει για τον Sebastian Vettel και τη Red Bull, οι οποίοι αξιοποίησαν τη στρατηγική ενός pit stop και κέρδισαν οκτώ θέσεις. Αν και το Spa δημιουργεί στα ελαστικά περισσότερες απαιτήσεις από οποιαδήποτε άλλη πίστα του ημερολογίου, οι γόμες μας συμπεριφέρθηκαν άψογα από απόψεως επιδόσεων και αντοχής. Ο Button διαχειρίστηκε θαυμάσια το τελευταίο του σετ μεσαίων ελαστικών για 24 γύρους, ή πάνω από 160 χλμ. χωρίς απώλειες στην ταχύτητα».

Μετά τα αποτελέσματα του Βελγικού Grand Prix ο ανταγωνισμός στο πρωτάθλημα των οδηγών γίνεται ακόμα σκληρότερος, με τον Vettel να ανεβαίνει στη δεύτερη θέση, 24 βαθμούς πίσω από τον Fernando Alonso της Ferrari που παραμένει πρώτος στην κατάταξη.