Τετάρτη 23 Ιουλίου 2014

F1: Η μέση και η μαλακή γόμα στο καυτό και με πολλές στροφές Hungaroring



 

Έμφαση στη μηχανική πρόσφυση καθώς το οδόστρωμα

έχει χαμηλή πρόσφυση και οι ταχύτητες είναι μικρές  

 

Οι ομάδες και η Pirelli πήγαν κατευθείαν από

Γερμανία - Ουγγαρία για το μοναδικό δίδυμο αγώνων την ίδια βδομάδα επί Ευρωπαϊκού εδάφους.

 

Η Pirelli μαζί με τις υπόλοιπες ομάδες έκανε 800km ταξίδι από το Hockenheim στοHungaroring καθώς αυτή η βδομάδα είναι μοναδική με δυο αγώνες επί Ευρωπαϊκού εδάφους. Το Hungaroring ήταν το πρώτο GP που διοργανώθηκε σε χώρα του πρώην Σιδηρούν Παραπετάσματος το 1986. Μολονότι πρόκειται για μόνιμη εγκατάσταση έχει πολλά χαρακτηριστικά διαδρομής δημόσιων δρόμων. Οι στροφές είναι αργές και κλειστές, το οδόστρωμα έχει χαμηλή πρόσφυση και πολλά εξαρτώνται από την μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση. Στο παρελθόν έχουν επικρατήσει πολύ ζεστές συνθήκες τις μέρες του αγώνα όμως έχει σημειωθεί και βροχή. Η Pirelli επέλεξε τη μέση γόμα P ZeroWhite (λευκό χρώμα) και τη μαλακή γόμα P Zero Yellow (κίτρινο χρώμα) οι οποίες θα δώσουν  τον ενδεδειγμένο συμβιβασμό ανάμεσα στην απόδοση και στην ανθεκτικότητα στις υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος. Μολονότι το Hungaroring δεν είναι τόσο απαιτητικό από τα ελαστικά, οι συνεχόμενες στροφές έχουν ως αποτέλεσμα να μη βρίσκουν χρόνο οι γόμες κατά τη διάρκεια ενός γύρου για απαγωγή θερμότητας.  

 

Paul Hembery, αγωνιστικός διευθυντής Pirelli: «Η Ουγγαρία είναι γνωστή για την ιδιαίτερη χάραξή της, είναι δύσκολο να προσπεράσεις εκεί ή να βρεις το ιδανικό στήσιμο για όλο το γύρο. Η στρατηγική έχει ιδιαίτερα μεγάλη αξία καθώς σπάνια δίνεται η ευκαιρία να κερδίσεις θέση στην πίστα. Ο καιρός συνήθως αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στην Ουγγαρία. Είδαμε όμως πως συμπεριφέρθηκαν τα ελαστικά μας στις πολύ ζεστές συνθήκες του Hockenheim οπότε αισιοδοξούμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Τα ελαστικά που πηγαίνουμε στην Ουγγαρία είναι ένα επίπεδο πιο σκληρά ώστε ν’ αντιμετωπίσουμε τις αυξημένες απαιτήσεις. Τούτου δοθέντος περιμένουμε στρατηγική 2pit stop αν και θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα μετά από τις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής».

 

Jean Alesi, σύμβουλος Pirelli«Τα τελευταία χρόνια το Hungaroring άλλαξε προς το καλύτερο. Είναι μια πίστα που απαιτεί μέγιστο αεροδυναμικό φορτίο λόγω των αργών στροφών και των βίαιων επιταχύνσεων με μικρή σχέση στο κιβώτιο στην έξοδο αυτών. Υπάρχουν όμως και κάποια σημεία που μπορείς να πιέσεις στο μέγιστο. Καθοριστική πρόκληση από τεχνικής πλευράς είναι το να έχεις καλή πρόσφυση. Πάνω απ’ όλα πρέπει να προσέχεις τα πίσω ελαστικά αλλιώς πολύ σύντομα θα βρεθείς χωρίς πρόσφυση και με αστάθεια στο φρενάρισμα. Υπάρχουν μερικά σημεία κλειδιά σ’ αυτή την πίστα. Η δεύτερη στροφή μετά τα pit για παράδειγμα είναι μια κατηφορική αριστερή που μοιάζει γρήγορη αλλά δεν είναι. Πρέπει να κρατηθείς εσωτερικά ώστε να έχεις την καλύτερη έξοδο για τη δεξιά στροφή που ακολουθεί. Αυτό είναι το κλειδί στο Hungaroring η μια στροφή επηρεάζει την επόμενη. Νομίζω θα είναι ακόμη πιο δύσκολο φέτος γιατί οι οδηγοί θα πρέπει να είναι προσεκτικοί στη δοσολογία γκαζιού. Με την περίσσεια ροπής φέτος δεν θα είναι εύκολο θέμα να παραμείνεις στη σωστή αγωνιστική γραμμή κάθε φορά».

 

Η πίστα υπό το πρίσμα των ελαστικών

Το Hungaroring είναι μια ισορροπημένη διαδρομή όσον αφορά στις απαιτήσεις πρόσφυσης, φρεναρίσματος αλλά και τα πλευρικά φορτία. Τα μονοθέσια έχουν μέγιστες κλίσεις στις αεροτομές ώστε το αεροδυναμικό φορτίο να πιέζει προς τα κάτω, για καλύτερη μηχανική πρόσφυση στις αργές στροφές. Η μέση γόμα έχει πιο χαμηλό παράθυρο θερμοκρασιακής λειτουργίας και αποδίδει καλύτερα σε χαμηλότερες θερμοκρασίες ενώ αντίθετα η μαλακή γόμα έχει πιο υψηλό παράθυρο θερμοκρασιακής λειτουργίας και λειτουργεί καλύτερα σε υψηλές θερμοκρασίες. Οι θερμοκρασίες οδοστρώματος στην Ουγγαρία είναι συχνά από τις υψηλότερες της χρονιάς. Τα ελαστικά υπόκεινται σε συνδυασμό δυνάμεων στο Hungaroring. Το υψηλό αεροδυναμικό φορτίο έχει ως συνέπεια τα ελαστικά να πιέζονται από κάθετη δύναμη προς τα κάτω, ταυτόχρονα ασκούνται πλευρικές δυνάμεις στις στροφές αλλά και διαμήκεις στη φάση της επιτάχυνσης και της πέδησης. Όλα αυτά αυξάνουν την δομική καταπόνηση.

Η στρατηγική που έδωσε τη νίκη το 2013 ήταν τα 3 pit stop με το Lewis Hamilton να σημειώνει την πρώτη νίκη της καριέρας του για λογαριασμό της Mercedesχρησιμοποιώντας τη μέση και τη μαλακή γόμα. Ο Kimi Raikkonen τερμάτισε δεύτερος για λογαριασμό της Lotus πραγματοποιώντας μόνο 2 pit stop.

Δευτέρα 21 Ιουλίου 2014

F1: Ο ROSBERG ΚΕΡΔΙΣΕ ΕΝΤΟΣ ΕΔΡΑΣ ME ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΔΥΟ PIT STOP



 


 

O HAMILTON ΑΝΕΒΗΚΕ 17 ΘΕΣΕΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΡΙΩΝ PIT STOP

 

Η ΧΡΗΣΗ ΜΑΛΑΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΜΑΛΑΚΗΣ ΓΟΜΑΣ ΕΔΩΣΕ ΑΜΦΙΡΡΟΠΕΣ ΜΑΧΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ

 

Ο Nico Rosberg αύξησε το προβάδισμά του στη βαθμολογία του πρωταθλήματος κερδίζοντας τον αγώνα της πατρίδας του. Ο νικητής ακολούθησε στρατηγική δυο pit stop, ξεκίνησε με την πολύ μαλακή γόμα P Zero Red (κόκκινο χρώμα) και ακολούθως έβαλε δυο φορές τη μαλακή γόμα P Zero Yellow (κίτρινο χρώμα). Ήταν η πρώτη φορά που οRosberg βρέθηκε στο βάθρο στο Γερμανικό GP. Επίσης το βάθρο του Valtteri Bottasήταν το 300στο στην ιστορία της Williams, ταυτόχρονα ο Φινλανδός ανέβηκε για 3οσυνεχή αγώνα στο βάθρο.  

 

Ο teammate του RosbergLewis Hamilton κέρδισε 17 θέσεις και τερμάτισε 3ος ενώ εκκινούσε 20ος μετά το ατύχημα που είχε στις κατατακτήριες δοκιμές. Ο Hamiltonάλλαξε στρατηγική από δυο σε τρία pit stop κατά τη διάρκεια του αγώνα. Στα δυο πρώτα μέρη του αγώνα χρησιμοποίησε τη μαλακή γόμα και στα δυο τελευταία επωφελήθηκε από την επιπλέον ταχύτητα της πολύ μαλακής γόμας. Συμπλήρωσε 17 γύρους με την πολύ μαλακή γόμα στο τέλος του αγώνα, σ’ αυτό το κομμάτι πέτυχε και τον ταχύτερο γύρο. Αυτό του επέτρεψε να πιέσει το Bottas λίγο πριν το πέσιμο της καρό σημαίας ενώ τερμάτισε μόλις 22 δευτερόλεπτα πίσω από το Rosberg παρότι είχε χτυπημένη εμπρός αεροτομή.

 

Όλοι όσοι εκκίνησαν από τις πρώτες θέσεις χρησιμοποίησαν την πολύ μαλακή γόμα, που ήταν περίπου ένα δευτερόλεπτο ταχύτερη από τη μαλακή γόμα. Η θερμοκρασία οδοστρώματος ήταν τουλάχιστον 20 βαθμούς Κελσίου χαμηλότερη απ’ αυτή που καταγράφηκε τις δυο πρώτες μέρες (55 βαθμοί Κελσίου). Αυτό έδωσε στις ομάδες μια νέα διάσταση όμως η βροχή που κάποιοι περίμεναν δεν ήρθε. Οι οδηγοί πίεζαν όσο μπορούσαν και είδαμε αρκετά αμφίρροπες μάχες από την αρχή ως το τέλος. Η διαφορά ανάμεσα στη Ferrari του Fernando Alonso(5ος)  και στη Red Bull του Daniel Ricciardo(6ος) που μάχονταν για την 5η θέση ήταν λιγότερη από ένα δέκατο του δευτερολέπτου στο φινάλε μετά από 306km αγώνα.

 

Ο αγωνιστικός διευθυντής της PirelliPaul Hembery τόνισε: «Με τις συνθήκες να είναι πολύ πιο δροσερές απ’ ότι τις προηγούμενες μέρες οι ομάδες βρέθηκαν σε μια άγνωστη περιοχή γι’ αυτές, όσον αφορά στη συμπεριφορά των ελαστικών σε σχέση με ότι είχαν δει πριν. Είδαμε πολλές αμφίρροπες μάχες – κάποιες φορές και στενές επαφές – όλα αυτά επηρέασαν τη φθορά αλλά και την πτώση στην απόδοση των ελαστικών λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (degradation). Όπως ήταν αναμενόμενο είδαμε στρατηγικές δυο ή τριών pit stop, οι δυο από τους τρεις οδηγούς στο βάθρο έκαναν μόνο δυο αλλαγές ελαστικών. Μολονότι σταμάτησε μια φορά παραπάνω από τους ανταγωνιστές του, η στρατηγική του Hamilton του επέτρεψε να μπει στο κάδρο παρότι εκκινούσε από το τέλος. Η επιλογή μας με τη μαλακή και την πολύ μαλακή γόμα έδωσε πολύ δράση και μερικές συναρπαστικές μάχες από την αρχή ως το τέλος παρότι είδαμε πολλές διαφορετικές στρατηγικές».

 

Ταχύτεροι χρόνοι ημέρας ανά γόμα

 

 

Μαλακή

Πολύ μαλακή

Πρώτος

Ric  – 1m20.846s

Ham – 1m19.908s

Δεύτερος

Alo –    1m21.212s

Mag – 1m20.224s

Τρίτος

Ros  –  1m21.298s

Alo  – 1m20.548s

 

Περισσότεροι γύροι με μια γόμα στον αγώνα:

 

ΜαλακήButton (30 γύροι)

Πολύ μαλακήEricsson (24 γύροι)

 

Μετρητής αλήθειας:

Είπαμε πως ήταν πιθανόν να δούμε δυο ή τρία pit stop με την στρατηγική δυο pit stop με πολύ μαλακή, πολύ μαλακή, μαλακή γόμα να είναι η πιο πιθανή με αλλαγές στον 18ο και στον 38ο γύρο. Ο Rosberg ακολούθησε λίγο διαφορετική στρατηγική εκκινώντας με την πολύ μαλακή γόμα και βάζοντας μετά δυο φορές τη μαλακή γόμα στον 15ο και στον 41ογύρο.