Η Formula 1 κινείται σε μακρινές αποστάσεις στο τελευταίο κομμάτι της σεζόν τώρα οι ομάδες θα βρεθούν στην επική Suzuka της Ιαπωνίας όπου θα αναλάβουν δράση οι δυο πιο σκληρές γόμες της χρονιάς: Η σκληρή P Zero Orange (πορτοκαλί χρώμα) και η μέσηP Zero White (άσπρο χρώμα). Η τελευταία φορά που είδαμε αυτό το συνδυασμό ήταν στη Monza. Οι δυο αυτές πίστες έχουν τελείως διαφορετικό χαρακτήρα μεταξύ τους. Αντιθέτως η Suzuka έχει μερικά κοινά χαρακτηριστικά με το Spa καθώς είναι και αυτή μια πίστα που παίζει κυρίαρχο ρόλο ο οδηγός. Υπάρχουν στροφές που η μια αποτελεί συνέχεια της άλλης και ακόμη υψηλότερες απαιτήσεις απ’ ότι στο Spa, όσον αφορά στα πλευρικά ενεργειακά φορτία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο συνδυασμός γομών για τηSuzuka να είναι ένα επίπεδο πιο σκληρός από το Spa. Εκεί είχαν χρησιμοποιηθεί η μέση και η μαλακή γόμα εδώ θα χρησιμοποιηθούν η μέση και η σκληρή.
Παραταύτα η δουλειά των ελαστικών δε θα είναι πιο εύκολη καθώς καλούνται ν’ αντιμετωπίσουν μια σειρά συνεχόμενων προκλήσεων. Σε συνδυασμό με την επιφάνεια του οδοστρώματος που είναι σχετικά τραχιά έχουμε ως αποτέλεσμα υψηλή φθορά (wear) και πτώση στην απόδοση λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (degradation). Οι μετεωρολογικές προβλέψεις κάνουν λόγω για χαμηλές θερμοκρασίες κάτι που δεν είναι ασυνήθιστο αυτή την εποχή στην Ιαπωνία. Οι ισχυρές βροχές υπήρξαν θέμα στο παρελθόν στη Suzuka, ένας βροχερός αγώνας είναι πάντα μια ισχυρή πιθανότητα.
Paul Hembery, αγωνιστικός διευθυντής Pirelli: «Η Ιαπωνία αποτελεί ένα από ταhighlight της χρονιάς όχι μόνο για μας αλλά για όλη τη F1. Οι θεατές είναι φανταστικοί, έχουν μεγάλο ενθουσιασμό και γνωρίζουν πραγματικά το άθλημα, ίσως δεν υπάρχουν όμοιοί τους σ’ όλο τον κόσμο. Η Suzuka είναι πραγματικά μια πίστα που ο οδηγός παίζει κυρίαρχο ρόλο, ακριβώς γι’ αυτό συνιστά μια υπολογίσιμη πρόκληση για τα ελαστικά. Εδώ απαντώνται μερικά από υψηλότερα πλευρικά φορτία όλης της χρονιάς. Ως αποτέλεσμα είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε δυο με τρία pit stop. Η διαχείριση των ελαστικών θα παίξει κομβικό ρόλο στον αγώνα. Σίγουρα μετά τις ελεύθερες δοκιμές θα ξέρουμε περισσότερα για τη στρατηγική. Είναι μια πίστα που συχνά ασκεί ταυτόχρονα συνδυασμό δυνάμεων πάνω στο ελαστικό. Φέτος η μεγαλύτερη ροπή σε συνδυασμό με τη χαμηλότερη αεροδυναμική απόδοση αυξάνουν τις απαιτήσεις σε μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση. Αν ένα ελαστικό αποδίδει καλά στη Suzuka μπορεί να αποδώσει καλά, σχεδόν παντού».
Jean Alesi, σύμβουλος Pirelli: «Η Suzuka από την πλευρά του οδηγού είναι μια συναρπαστική πίστα. Είναι πολύ τεχνική και κάθε τμήμα της διαφέρει από τα υπόλοιπα. Θα έλεγα πως η 130R είναι μια από τις πιο απαιτητικές στροφές του πρωταθλήματος καθώς απαιτεί το σωστό set – up και ταυτόχρονα το μονοθέσιο να βρίσκεται όσο πιο κοντά στο έδαφος γίνεται. Επιπλέον το σημείο με τα S είναι πάρα πολύ απαιτητικό αν κάνεις ένα λάθος διαταράσσεται όλη η αλληλουχία και χάνεις πολύ χρόνο. Έχουμε δώσει πολλούς αγώνες υπό βροχή στη Suzuka, σε τέτοιες συνθήκες η ορατότητα είναι πολύ χαμηλή. Ένα άλλο θέμα είναι το πόσο βελτιώνεται το κράτημα στην αγωνιστική γραμμή κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Στην αρχή είναι πολύ τραχύ το οδόστρωμα και χωρίς πρόσφυση. Οι οδηγοί πρέπει να αξιολογήσουν το πώς αλλάζει αυτό σταδιακά μέσα στο Σαββατοκύριακο και πως επηρεάζονται τα ελαστικά».
Η πίστα υπό το πρίσμα των ελαστικών
Η Suzuka χαρακτηρίζεται από υψηλά πλευρικά φορτία αλλά πολύ χαμηλές απαιτήσεις στον διαμήκη άξονα σε σχέση με ότι βλέπουμε όλη τη χρονιά. Στη στροφή 15 γνωστή ως 130R οι οδηγοί περνούν με τέρμα γκάζι και πάνω από 300km/h. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπόκεινται σε μεγάλες δυνάμεις g τόσο τα ελαστικά όσο και ο οδηγός. Το εμπρός αριστερά ελαστικό καταπονείται περισσότερο από τα υπόλοιπα στη Suzuka.
Η μέση γόμα είναι σχεδιασμένη να λειτουργεί σε πιο χαμηλές θερμοκρασίες και μπορεί να διατηρεί τη βέλτιστη απόδοση σε ένα ευρύ φάσμα χαμηλών θερμοκρασιών. Σε αντίθεση η σκληρή γόμα έχει σχεδιαστεί για να δουλεύει σε πιο υψηλές θερμοκρασίες. Φέτος αναμένονται χαμηλές θερμοκρασίες στο Ιαπωνικό Grand Prix ενώ υπάρχει και πιθανότητα βροχής.
Η άσφαλτος στη Suzuka είναι σχετικά τραχιά όμως η πίστα βελτιώνεται σε μεγάλο βαθμό σταδιακά. Είναι καθοριστικό να βρεις το σωστό σετάρισμα ώστε να παραμένεις ‘κολλημένος’ στην βέλτιστη αγωνιστική γραμμή. Υπάρχει όμως και πιθανότητα για τοπικές παραμορφώσεις στο ελαστικό (graining) ειδικά στο ξεκίνημα του τριημέρου όταν η πίστα είναι ακόμη γλιστερή.
Πέρυσι η στρατηγική που έδωσε τη νίκη στη Red Bull του Sebastian Vettel ήταν αυτή των δυο pit stop. Ο Γερμανός εκκίνησε με την μέση γόμα έβαλε στον 14ο γύρο τη σκληρή γόμα, στον 37ο γύρο πάλι τη σκληρή και πήγε μέχρι το τέλος (53 γύροι).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου