Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2012

Η F1 πάει Ιαπωνία



Φέτος, η Pirelli φέρνει σκληρές γόμες P Zero Silver και μαλακές P Zero Yellow στην Ιαπωνία: οι αντίστοιχες περσινές επιλογές ήταν μεσαία και μαλακά ελαστικά. Ωστόσο, οι φετινές γόμες είναι γενικά πιο μαλακές, που σημαίνει ότι τα ελαστικά που θα δούμε στην Ιαπωνία θα προσφέρουν ακόμα υψηλότερες επιδόσεις, κάτι το οποίο διαπιστώθηκε σε όλη τη διάρκεια της σεζόν. Αυτό δεν φαίνεται πάντα στο χρόνο γύρου, λόγω των νέων τεχνικών κανονισμών του 2012 που καθυστερούν ελαφρώς τα μονοθέσια και μειώνουν τις διαφορές στην ταχύτητα. Ωστόσο, τα ίδια τα ελαστικά έχουν ωφεληθεί από την μεγαλύτερη διάρκεια μέγιστης απόδοσης και η Σουζούκα είναι μία πίστα που δοκιμάζει τα πάντα. Μαζί με τη Βαρκελώνη, είναι ένα σιρκουί όπου καταγράφονται τα υψηλότερα φορτία ενέργειας στις γόμες P Zero, κυρίως λόγω των πολλών, παρατεταμένων και γρήγορων στροφών όπως η 130R και η Spoon.
Πράγματι, η 130R είναι η ταχύτερη της χρονιάς και τα μονοθέσια μπαίνουν με 310χλμ/ώρα και έβδομη σχέση, ενώ τα ελαστικά υποβάλλονται σε τρεις ταυτόχρονες δυνάμεις: αεροδυναμική πίεση, στρίψιμο και επιτάχυνση. Η πλευρική δύναμη μόνο αντιστοιχεί σε 3,1g, αλλά επειδή η 130R είναι ανοιχτή στροφή δεν καταπονεί τα ελαστικά με τη μεγαλύτερη πλευρική δύναμη: αντίθετα, αυτό συμβαίνει στη Στροφή 7, την Dunlop Curve, όπου το πλευρικό φορτίο κορυφώνεται στα 3,4g. Λόγω όλων των μηχανικών και θερμικών απαιτήσεων της γόμας, πολλές φορές η θερμοκρασία του πέλματος ξεπερνά τους 110 βαθμούς Κελσίου.
Οι καιρικές συνθήκες μπορεί να είναι περίπλοκες στην Ιαπωνίαστο παρελθόν, χρειάστηκε ακόμα και να ματαιωθούν κατατακτήριες δοκιμές μέχρι την Κυριακή το πρωί λόγω ισχυρής καταιγίδαςγι αυτό όπως πάντα η Pirelli θα φέρει το ενδιάμεσο Cinturato Green και το πλήρως βρόχινο Cinturato Blue.
Δηλώσεις του αγωνιστικού διευθυντή της Pirelli:
Paul Hembery: «Η Σουζούκα είναι σίγουρα μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πίστες στο ημερολόγιο της F1 για εμάς: όχι μόνον από τεχνικής απόψεως αλλά και λόγω της μοναδικής ατμόσφαιρας. Οι οπαδοί είναι από τους πλέον ειδήμονες και ενθουσιώδεις σε όλο τον κόσμο, και πάντα βιώνουμε μία πολύ θερμή υποδοχή. Ωστόσο, η διάταξη της πίστας είναι αυτή που δημιουργεί την τεχνική πρόκληση: Η Σουζούκα είναι μία κλασική πίστα για τους οδηγούς, παρόμοια με το Σπα ή τη Μόντσα, με μερικές από τις πιο θεαματικές στροφές της χρονιάς και ελάχιστα περιθώρια για λάθος. Και ενώ από τα ονόματα των ελαστικών μπορεί να φαίνεται ότι φέρνουμε σκληρότερες γόμες στην Ιαπωνία φέτος, στην πραγματικότητα είναι πιο μαλακές. Παρά τις αυξημένες απαιτήσεις στη γόμα και τη δομή μπορούν να αντέξουν τις τεράστιες δυνάμεις στις οποίες υφίστανται από τον ένα γύρο στον άλλο. Καθώς υπάρχει σαφής διαφορά επιδόσεων μεταξύ των γομών, ελπίζουμε να απολαύσουμε έξτρα επιδόσεις και συγκινήσεις σε έναν ήδη κλασικό αγώνα. Έτσι ανοίγονται οι ευκαιρίες και για πολλές διαφορετικές στρατηγικές, που όπως έχουμε ήδη διαπιστώσει φέτος μπορεί να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για μία αξέχαστη νίκη ή να βοηθήσουν τους οδηγούς να πετύχουν ένα κορυφαίο αποτέλεσμα ακόμα και αν έχουν ξεκινήσει από χαμηλά στο grid. Πέρσι, το πρωτάθλημα των οδηγών κρίθηκε στη Ιαπωνία, αλλά φέτος υπάρχει τέτοιος ανταγωνισμός ώστε κανένα συμπέρασμα δεν θεωρείται ασφαλές για την τελική κατάταξηκάτι που κρατά ζωντανό το ενδιαφέρον όλων των οπαδών
Από τη θέση του οδηγού:
Kamui Kobayashi (Sauber F1 Team): «Η πίστα της Σουζούκα είναι πολύ ξεχωριστή – όχι επειδή είναι το grand prix της πατρίδας μου! Είμαι σίγουρος ότι πολλοί οδηγοί θα συμφωνήσουν ότι πρόκειται για ένα θαυμάσιο σιρκουί   πολύ τεχνική πίστα, πραγματικά συναρπαστική στην οδήγηση και πολύ δύσκολη για να εκτελέσεις έναν τέλειο γύρο, κάτι που αποτελεί μέρος της πρόκλησης. Για να μάθεις καλά μία πίστα, αρκεί να κάνεις 20 – 30 γύρους. Αλλά στη Σουζούκα, μαθαίνεις ακόμα και μετά από εκατοντάδες γύρους. Πιστεύω ότι το μονοθέσιό μας θα πηγαίνει πολύ γρήγορα εκεί. Η άσφαλτος προσφέρει άφθονη πρόσφυση, που σημαίνει ότι τα ελαστικά φτάνουν εύκολα σε θερμοκρασίες λειτουργίας, αλλά είναι αρκετά δύσκολο να τα διαχειριστείς για πολλούς γύρους. Οι στροφές υψηλών ταχυτήτων εμφανώς καταπονούν πολύ και τα ελαστικά. Ασφαλώς για μένα, το grand prix της πατρίδας μου είναι κάτι ξεχωριστό. Οι Ιάπωνες οπαδοί είναι εξαιρετικοί και η διάθεση και η ατμόσφαιρα που δημιουργούν παρέχουν μεγάλη στήριξη. Και δεν εμψυχώνουν μόνον εμένα! Είναι αληθινοί οπαδοί της F1 και νιώθω πραγματικά περήφανος γι’ αυτούς».
Δηλώσεις οδηγού δοκιμών της Pirelli:
  Lucas di Grassi: «Η πίστα της Σουζούκα είναι πραγματικά απολαυστική και πάντα μας προσφέρει ωραίο θέαμα αλλά δεν είναι τόσο εύκολο για τα ελαστικά λόγω των υψηλών απαιτήσεων: το πρώτο τμήμα του γύρου για παράδειγμα, περιλαμβάνει τη μία στροφή μετά την άλλη και τα ελαστικά δουλεύουν συνεχώς χωρίς να προλαβαίνουν να κρυώσουν. Υπάρχουν πολλές συνδυασμένες δυνάμεις, κυρίως όταν τα αυτοκίνητα στρίβουν και επιταχύνουν, και αυτό πάντα τα καταπονεί. Λόγω αυτού, δεν υπάρχει ποτέ πρόβλημα στην προθέρμανση των ελαστικών, αλλά ασφαλώς πρέπει να έχεις το νου σου στα μεγαλύτερα stint, κυρίως όταν το όχημα είναι γεμάτο καύσιμο. Είναι καλό που έχουμε φέτος σκληρή γόμα στην Ιαπωνία: Δοκίμασα πολύ το σκληρό ελαστικό του 2012 και πρόκειται για ένα πολύ ευέλικτο προϊόν που προσφέρει υψηλές επιδόσεις και αντοχή: μεγάλο βήμα σε σχέση με την αντίστοιχη γόμα του 2011. Το μαλακό ελαστικό θα είναι η τέλεια επιλογή για τις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά θα περιμένω να δω τι μπορεί να κάνει το σκληρό κατά τη διάρκεια του αγώνα».
Τεχνικές πληροφορίες:
  • Παρά το ότι οι συνεχόμενες στροφές καταπονούν πολύ τα ελαστικά, η ρέουσα φύση της πίστας δημιουργεί τις χαμηλότερες απαιτήσεις ελκτικής πρόσφυσης από όλη τη χρονιά. Το μοναδικό μέρος που τα ελαστικά πρέπει να προσφέρουν τη μέγιστη ελκτική πρόσφυση είναι βγαίνοντας από τη φουρκέτα (Στροφή 11) και το κατηφορικό τελευταίο σικέιν. Η καταπόνηση των φρένων είναι επίσης συγκριτικά χαμηλή.
  • Το εμπρός-δεξί ελαστικό είναι ιδιαίτερα επιφορτισμένο στην Ιαπωνία: στη στροφή 130R, για παράδειγμα, υφίσταται το αντίστοιχο 800 κιλών αεροδυναμικής πίεσης – ενώ στρίβει με μέγιστη ταχύτητα.
  • Τα υψηλά επίπεδα καταπόνησης στα ελαστικά μπορεί να προκαλέσουν υπερθέρμανση που αλλοιώνει τη γόμα, αν το σετάρισμα του μονοθεσίου δεν είναι σωστό. Αυτό το φαινόμενο είναι το αποτέλεσμα τοπικής συσσώρευσης θερμότητας, κυρίως στον ώμο του ελαστικού, καθώς κάμπτεται. Εάν αυτό δεν αντιμετωπιστεί με μείωση των απαιτήσεων στο ελαστικό, ενδέχεται να προκληθεί αποκόλληση τμημάτων του πέλματος, κάτι που θα επηρεάσει τις επιδόσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου