Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012

Γερμανικό Grand Prix και ελαστικά: Hockenheim, 22 Ιουλίου 2012

Το σκηνικό

Το σκληρό ελαστικό P Zero Silver της Pirelli ήταν προγραμματισμένο να κάνει ντεμπούτο στις ελεύθερες δοκιμές του Silverstone – αλλά ο απρόβλεπτος καιρός της Βρετανίας είχε άλλα σχέδια. Κατά συνέπεια, η νέα σκληρή γόμα πρόκειται να κάνει ντεμπούτο στη Γερμανία και συγκεκριμένα στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής. Οι οδηγοί θα έχουν στη διάθεσή τους δύο σετ του νέου ελαστικού επιπλέον των στάνταρ 11 σετ, με τα P Zero White medium και P Zero Yellow ως επίσημες επιλογές για το Γερμανικό αγώνα.
Το Hockenheim – που φιλοξενεί το Γερμανικό Grand Prix εναλλάξ με το Nurburgring – είναι ένα από τα τρία νέα σιρκουί για την Pirelli φέτος, εκτός του Μπαχρέιν και των ΗΠΑ.
Η Ιταλική φίρμα έχει κάποια αγωνιστική εμπειρία εκεί μέσω του Πρωταθλήματος GP3, το οποίο εφοδιάζει με ελαστικά από το 2010, αλλά κανένα ελαστικό P Zero F1 δεν έχει τρέξει ποτέ στην πίστα. Ωστόσο, προσομοιώσεις της πίστας σε υπολογιστή και τεχνικές μαθηματικής μοντελοποίησης βοήθησαν τους μηχανικούς της Pirelli να προετοιμαστούν άριστα για τις συνθήκες του Σαββατοκύριακου. Το Hockenheim – μέχρι πρότινος ένα από τα ταχύτερα σιρκουί στον κόσμο – συνδυάζει μεγάλες ευθείες με ένα πιο αργό και περίπλοκο τεχνικά κομμάτι σταδίου. Αυτό απαιτεί πολύ ευέλικτο σετάρισμα, καθώς τα ελαστικά θα αντιμετωπίσουν μία τεράστια ποικιλία ταχυτήτων και στροφών. Η καλή πρόσφυση στην έξοδο όλων των στροφών αργών - μεσαίων ταχυτήτων είναι το μυστικό για ένα γρήγορο γύρο, και τα ελαστικά παίζουν ζωτικό ρόλο σ’ αυτό. Υπάρχουν επίσης αρκετά σημεία δυνατού φρεναρίσματος, με τα ελαστικά να πρέπει να απορροφήσουν φορτίο επιβράδυνσης μέχρι 5​G.

Δηλώσεις του αγωνιστικού διευθυντή της Pirelli:

Paul Hempbery: «Μετά από ένα βροχερό Silverstone, ευελπιστούμε οι οδηγοί να έχουν την ευκαιρία να τρέξουν με τα πειραματικά σκληρά ελαστικά στις ελεύθερες δοκιμές του Hockenheim. Όμως ο καιρός στη Γερμανία αυτή την εποχή μπορεί να είναι εξίσου απρόβλεπτος όπως στην Αγγλία: όταν ήμασταν στο Hockenheim για το Πρωτάθλημα GP3 πριν από δύο χρόνια έβρεχε πολύ, αν και έχουν σημειωθεί επίσης υψηλές θερμοκρασίες στο παρελθόν. Το νέο σκληρό ελαστικό δεν αποτελεί θεαματική εξέλιξη, ωστόσο έχει ελαφρώς μεγαλύτερο λειτουργικό εύρος, που θα διευκολύνει τις ομάδες να φέρουν τα ελαστικά στις σωστές θερμοκρασίες και να τις διατηρήσουν στο κατάλληλο λειτουργικό εύρος απόδοσης. Θα τα χρησιμοποιήσουμε μόνο στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής επειδή το πρωτάθλημα είναι απόλυτα ισορροπημένο και θα ήταν άδικο να αλλάξουμε ξαφνικά μία από τις βασικές παραμέτρους τις οποίες οι ομάδες κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια να μάθουν και να αξιοποιήσουν στο μέγιστο. Εν τούτοις, έχουμε έναν πολύ παραγωγικό διάλογο μαζί τους και πάντα θα λαμβάνουμε υπόψη τις επιθυμίες της πλειοψηφίας. Σίγουρα θα είναι πολύ ενδιαφέρον να ακούσουμε την άποψή τους για το νέο ελαστικό και να δούμε αν οι εντυπώσεις τους ταιριάζουν με τα συμπεράσματα που έχουν προκύψει από τις ιδιωτικές δοκιμές μας. Μία νέα πίστα αντιπροσωπεύει πάντα ένα διαφορετικό είδος πρόκλησης καθώς δεν έχουμε κάποια προηγούμενα δεδομένα για να συγκρίνουμε. Αλλά η πρόοδος που έχει επιτευχθεί με την προσομοίωση είναι απίστευτη: στην εποχή μας μπορείς να μάθεις πολλά για τον τρόπο που συμπεριφέρεται ένα ελαστικό στην πίστα χωρίς καν να πας εκεί. Αυτές οι προηγμένες τεχνικές μοντελοποίησης είναι ενδεικτικές του πώς η εμπλοκή μας στη F1 μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση των προϊόντων μας που χρησιμοποιούνται καθημερινά στο δρόμο».



Από τη θέση του οδηγού:

Nico Rosberg (Mercedes): «Ανυπομονώ για το δεύτερο αγώνα μου σε πάτρια εδάφη. Είναι πάντα κάτι πολύ ξεχωριστό για μένα το Hockenheim. Γεννήθηκα κοντά στο Wiesbaden και αγαπώ ιδιαίτερα αυτή την πίστα. Πιστεύω ότι ταιριάζει στο μονοθέσιό μας. Απαιτεί μεγάλη αεροδυναμική πίεση που φθείρει πολύ τα πίσω ελαστικά: κυρίως όταν κάνει ζέστη. Το Hockenheim είναι μία πολύ ξεχωριστή πίστα για μένα επειδή όταν ήμουν μικρός και ο πατέρας μου κέρδισε τον αγώνα του DTM εκεί, κάθισα δίπλα του στην οροφή του αυτοκινήτου, χαιρετώντας το πλήθος. Πιθανόν ήταν η πρώτη φορά που γεννήθηκε μέσα μου η επιθυμία να κάνω κάτι παρόμοιο μεγαλώνοντας. Η ατμόσφαιρα στην κερκίδα της Mercedes και στο αντίστοιχο τμήμα του σταδίου είναι πάντα πολύ ξεχωριστή. Κέρδισα πολλούς αγώνες εκεί σε μικρότερες κατηγορίες και αυτός είναι ένας ακόμα λόγος που έχω τόσες πολλές ευτυχισμένες αναμνήσεις από το Hockenheim. Θα ήταν φανταστικό αν γιορτάζαμε ένα καλό αποτέλεσμα εδώ μαζί με τους οπαδούς μας στην κερκίδα της Mercedes. Θα τα δώσουμε όλα για να συμβεί κάτι τέτοιο».



Δηλώσεις οδηγού δοκιμών της Pirelli:

Lucas di Grassi: «Οι προσωπικές μου μνήμες από το Hockenheim είναι και καλές και κακές: Είχα το μεγαλύτερο ατύχημα στην καριέρα μου εκεί στη Formula 3 το 2005 όταν μετά από επαφή των τροχών μου με άλλο μονοθέσιο τουμπάρισα κι έπεσα πίσω από τα κιγκλιδώματα – αλλά τερμάτισα και δύο φορές στο βάθρο στο GP2. Αντίθετα με το παλιό Hockenheim, το σύγχρονο σιρκουί είναι μία πίστα χωρίς κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που θα καταπονήσει τα ελαστικά μας. Η πρόκληση συνίσταται σε ένα συνδυασμό διαφόρων παραγόντων: υπάρχουν μερικά σημεία δυνατού φρεναρίσματος που καταπονούν τρομερά τα ελαστικά, αλλά και το τμήμα του σταδίου προϋποθέτει βέλτιστη πλευρική πρόσφυση. Ενδέχεται να εμφανιστεί υποστροφή εδώ, εάν τα ελαστικά αρχίσουν να φθείρονται, αλλά ο κύριος περιοριστικός παράγοντας θα είναι η πρόσφυση. Ασφαλώς πολλά εξαρτώνται από τη θερμοκρασία και στο Hockenheim τα πάντα είναι πιθανά. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την άποψη των ομάδων για το πειραματικό σκληρό ελαστικό στην εξέλιξη του οποίου έχω βοηθήσει. Δυστυχώς, δεν θα μπορέσουμε να το συγκρίνουμε με την τρέχουσα σκληρή γόμα, αφού δεν έχει επιλεγεί για τη Γερμανία, αλλά πιστεύω ότι θα αρέσει στους οδηγούς: προσφέρει ακόμα καλύτερη πρόσφυση, κυρίως εάν οι θερμοκρασίες διατηρηθούν στα κατώτερα προβλεπόμενα επίπεδα».

Τεχνικές πληροφορίες:

• Το σωστό σετάρισμα που εξισορροπεί την απόδοση με την αντοχή του ελαστικού είναι κρίσιμο στο Hockenheim. Εάν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές, τα πίσω ελαστικά κυρίως παρουσιάζουν μείωση επιδόσεων λόγω των συνεχών απαιτήσεων ελκτικής πρόσφυσης και των σχετικά υψηλών επιπέδων αεροδυναμικής πίεσης στο πίσω τμήμα.

• Στη Στροφή 6, τα μονοθέσια επιβραδύνουν από τα 325 χλμ/ώρα στα 65 χλμ/ώρα σε 2,5 δευτερόλεπτα, με τη μεγαλύτερη καταπόνηση να υφίστανται τα εμπρός ελαστικά τα οποία πρέπει να φρενάρουν και να στρίβουν ταυτόχρονα. Λόγω μεταφοράς βάρους από το δυνατό φρενάρισμα, αποσταθεροποιείται το πίσω τμήμα, κάτι για το οποίο συνευθύνονται και οι ανωμαλίες της πίστας.

• Τα μονοθέσια λειτουργούν με μεσαία – χαμηλή αεροδυναμική πίεση για να αναπτύσσουν την καλύτερη μέγιστη ταχύτητα στις ευθείες: το αεροδυναμικό σετάρισμα δεν διαφέρει πολύ από του Καναδά. Αλλά μπορεί να παρατηρηθεί έλλειψη πρόσφυσης στα αργά και ελικοειδή τμήματα. Αν το μονοθέσιο γλιστρά υπερβολικά, η φθορά των ελαστικών αυξάνεται λόγω της αυξημένης τριβής με το οδόστρωμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου