Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

F1: Ώρα για Monza!

Για τον εντός έδρας αγώνα της στη Monzaη Pirelli έχει επιλέξει ελαστικά P Zero Orange hard και P Zero μεσαία ελαστικάτον ίδιο συνδυασμό που είδαμε στο Spa στο ΒελγικόGrand Prix. Ωστόσοενώ στο Spa τα ελαστικά δέχονται υψηλά πλευρικά φορτίαστηMonza τα υψηλά φορτία είναι κυρίως διαμήκη και απαιτούν βέλτιστα επίπεδα μηχανικήςπρόσφυσηςΚαθώς το σετάρισμα στοχεύει να γεφυρώσει τις απαιτήσεις  μεταξύ γρήγορων και αργών κομματιών της πίστας, τα ελαστικά παίζουν κρίσιμο ρόλο στηMonzaπροσφέροντας αρκετές ευκαιρίες για διαφορετικές στρατηγικές.

Το σιρκουί χρονολογείται από το 1922 και εδώ η Pirelli κατέκτησε το πρώτο τηςπρωτάθλημα GP το 1925 που ο Gastone Brilli Peri κέρδισε τον τίτλο οδηγώντας μία Alfa Romeo. Έχοντας περάσει από αρκετές τροποποιήσεις όλα αυτά τα χρόνια, η σύγχρονηχάραξη της πίστας διαφέρει αρκετά από την αρχική, αν και κάποια ιστορικά τμήματαπαραμένουν σαν φόρος τιμής και στοιχεία ταυτότητας του Ιταλικού σιρκουί.

Paul Hembery«Η Monza είναι ο εντός έδρας αγώνας μαςαπέχοντας περίπου μισήώρα από τα κεντρικά γραφεία μας στο ΜιλάνοΕύκολα μπορεί να αντιληφθεί κάποιοςγιατί ονομάζεται ‘Ναός της Ταχύτητας’: είναι πράγματι η ταχύτερη πίστα από όλες τουημερολογίου, ενώ οι μεγάλες ευθείες και οι γρήγορες στροφές καταπονούν υπέρμετρα ταελαστικάΑυτό σημαίνει ότι η υπερθέρμανση και η αποκόλληση του πέλματος(blistering) ενδέχεται να δημιουργήσουν πρόβλημα εάν δεν είναι ελεγχόμεναΕπομένως,η σωστή διαχείριση των ελαστικών μπορεί να έχει πολύ σημαντική επίδραση στοναγώνα και τη στρατηγική - κάτι που οι ομάδες θα αξιολογήσουν κατά τη διάρκεια τωνελεύθερων δοκιμών της ΠαρασκευήςΕδώ δοκιμάζονται όχι μόνον οι επιδόσεις τωνελαστικών αλλά και η αντοχή τουςκαθώς χτυπάνε με υψηλές ταχύτητες στα κέρμπμίαακόμα σημαντική παράμετρο του αγώναΗ Monza είναι από τους πιο δημοφιλείς αγώνες της χρονιάς, με ένα παθιασμένο πλήθος tifosi – οπαδών της Ferrari – να περιμένει διακαώς τον αγώνα.»

Jean Alesi«Αγαπάω τη Monza και έχω φανταστικές αναμνήσεις εκείΠήρα δύο φορέςpole position και υπολογίζω ότι έχω περάσει σχεδόν τη μισή μου ‘ζωή’ στη Monzaοδηγώντας τον αγώνα  αφού το μόνο ενοχλητικό ήταν τα μηχανικά προβλήματαΑπόαπόψεως ελαστικώνείναι ένας αγώνας υψηλών προκλήσεων και ο ταχύτερος τηςχρονιάςεπομένως είναι σαφές ότι απαιτούνται οι σκληρότερες διαθέσιμες γόμεςΤαμονοθέσια λειτουργούν με χαμηλή αεροδυναμική πίεση και ίσως γλιστράνε πολύ στιςστροφές και αυτό πρέπει να περιοριστεί για να μεγιστοποιηθεί η διάρκεια ζωής τωνελαστικώνΚάτι επίσης σημαντικό στη Monza είναι οι σωστές πιέσεις των ελαστικώνπου δεν πρέπει να είναι πολύ χαμηλέςΑυτό είναι κρίσιμο κυρίως για τα κέρμπ καθώς τα μονοθέσια χτυπάνε με δύναμη. Στις ημέρες μας, οδηγικό στυλ σημαίνει ότι ουσιαστικάπερνάς ευθεία τα σικέιν, επομένως αυτό είναι ακόμα σημαντικότερο από το παρελθόν. Monza ίσον tifosi – και η υποστήριξη που πάντα απολάμβανα εκεί σαν οδηγός τηςFerrari ήταν τρομερήήταν κάτι που το ένοιωθεςΑπό πλευράς ατμόσφαιραςη Monzaείναι απλά κάτι το ασύλληπτο

Σχέση πίστας/ελαστικών:

Περίπου στο 75% της πίστας στη Monza τα μονοθέσια τρέχουν με τέρμα γκάζι, αλλάυπάρχουν και μερικά σημεία με δυνατά φρεναρίσματαμε ομοίως υψηλές απαιτήσειςαπό τα ελαστικάΠλησιάζοντας το πρώτο σικέιντα μονοθέσια φρενάρουν από 340 χλμ / ώρα στα 80 χλμ / ώρα σε 150 m.

Πέρα από τις ευθείες με τέρμα γκάζι υπάρχουν και κάποιες πολύ γρήγορες στροφές: οι πιλότοι βιώνουν πλευρική επιτάχυνση 3,7G στην Parabolica που μεταφέρεται φυσικά από τα ελαστικά.

Τα τρία σημεία που καταπονούν ιδιαίτερα τα ελαστικά στη Monza είναι το πρώτο σικέιν(που χαρακτηρίζεται από δυνατό φρενάρισμα), η Variante Ascari (με γρήγορες αλλαγέςκατεύθυνσηςκαι η διάσημη Parabolica: μία μεγάλη και ανοιχτή στροφή που παράγειμεγάλες πλευρικές δυνάμεις.

Περισσότερες πληροφορίες για τη Monza και τις απαιτήσεις που θέτει στα ελαστικά, καθώς και στοιχεία για την επίδραση των γωνιών κάμπερ και των πιέσεων των ελαστικών υπάρχουν σε ένα 3D βίντεο με πρωταγωνιστή τον Racing Manager της Pirelli, Mario Isola. Αυτό διατίθεται χωρίς πνευματικά δικαιώματα (copyright-free) για δημοσιογραφική χρήση στον ιστότοπο της Pirelli για τη F1: www.pirelli.com/f1pressarea.

Τεχνικές πληροφορίες:

Οι τελικές ταχύτητες στην ευθεία της Monza αγγίζουν τα 340 χλμ / ώρα ανάλογα με το σετάρισμαΟι επακόλουθες δυνάμεις θερμαίνουν τα ελαστικά μέχρι τους 130 βαθμούςΚελσίουπρόκειται για τις μέγιστες θερμοκρασίες της χρονιάς.

Οι δύο πρώτοι πιλότοι πέρσι (Hamilton και Perez) χρησιμοποίησαν στρατηγική ενός pit stopμε τον Perez να τερματίζει δεύτερος από τη 13η θέση εκκίνησηςΟ Hamiltonξεκίνησε με μεσαίες γόμες και άλλαξε σε σκληρές, ενώ ο Perez έκανε το αντίθετοΟπιλότος που τερμάτισε υψηλότερα χρησιμοποιώντας στρατηγική δύο pit-stop ήταν οMichael Schumacher, στην έκτη θέση με Mercedes.

Οι ομάδες χρησιμοποιούν ειδικό αεροδυναμικό πακέτο για τη Monza, συνήθως με τα χαμηλότερα επίπεδα αεροδυναμικής πίεσης όλης της χρονιάς. Αυτό δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη μηχανική και όχι στην αεροδυναμική πρόσφυση.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου