Για τον εντός έδρας αγώνα της στη Monza, η Pirelli έχει επιλέξει ελαστικά P Zero Orange hard και P Zero μεσαία ελαστικά: τον ίδιο συνδυασμό που είδαμε στο Spa στο ΒελγικόGrand Prix. Ωστόσο, ενώ στο Spa τα ελαστικά δέχονται υψηλά πλευρικά φορτία, στηMonza τα υψηλά φορτία είναι κυρίως διαμήκη και απαιτούν βέλτιστα επίπεδα μηχανικήςπρόσφυσης. Καθώς το σετάρισμα στοχεύει να γεφυρώσει τις απαιτήσεις μεταξύ γρήγορων και αργών κομματιών της πίστας, τα ελαστικά παίζουν κρίσιμο ρόλο στηMonza, προσφέροντας αρκετές ευκαιρίες για διαφορετικές στρατηγικές.
Το σιρκουί χρονολογείται από το 1922 και εδώ η Pirelli κατέκτησε το πρώτο τηςπρωτάθλημα GP το 1925 που ο Gastone Brilli Peri κέρδισε τον τίτλο οδηγώντας μία Alfa Romeo. Έχοντας περάσει από αρκετές τροποποιήσεις όλα αυτά τα χρόνια, η σύγχρονηχάραξη της πίστας διαφέρει αρκετά από την αρχική, αν και κάποια ιστορικά τμήματαπαραμένουν σαν φόρος τιμής και στοιχεία ταυτότητας του Ιταλικού σιρκουί.
Paul Hembery: «Η Monza είναι ο εντός έδρας αγώνας μας, απέχοντας περίπου μισήώρα από τα κεντρικά γραφεία μας στο Μιλάνο. Εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κάποιοςγιατί ονομάζεται ‘Ναός της Ταχύτητας’: είναι πράγματι η ταχύτερη πίστα από όλες τουημερολογίου, ενώ οι μεγάλες ευθείες και οι γρήγορες στροφές καταπονούν υπέρμετρα ταελαστικά. Αυτό σημαίνει ότι η υπερθέρμανση και η αποκόλληση του πέλματος(blistering) ενδέχεται να δημιουργήσουν πρόβλημα εάν δεν είναι ελεγχόμενα. Επομένως,η σωστή διαχείριση των ελαστικών μπορεί να έχει πολύ σημαντική επίδραση στοναγώνα και τη στρατηγική - κάτι που οι ομάδες θα αξιολογήσουν κατά τη διάρκεια τωνελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής. Εδώ δοκιμάζονται όχι μόνον οι επιδόσεις τωνελαστικών αλλά και η αντοχή τους, καθώς χτυπάνε με υψηλές ταχύτητες στα κέρμπ, μίαακόμα σημαντική παράμετρο του αγώνα. Η Monza είναι από τους πιο δημοφιλείς αγώνες της χρονιάς, με ένα παθιασμένο πλήθος tifosi – οπαδών της Ferrari – να περιμένει διακαώς τον αγώνα.»
Jean Alesi: «Αγαπάω τη Monza και έχω φανταστικές αναμνήσεις εκεί. Πήρα δύο φορέςpole position και υπολογίζω ότι έχω περάσει σχεδόν τη μισή μου ‘ζωή’ στη Monzaοδηγώντας τον αγώνα – αφού το μόνο ενοχλητικό ήταν τα μηχανικά προβλήματα. Απόαπόψεως ελαστικών, είναι ένας αγώνας υψηλών προκλήσεων και ο ταχύτερος τηςχρονιάς, επομένως είναι σαφές ότι απαιτούνται οι σκληρότερες διαθέσιμες γόμες. Ταμονοθέσια λειτουργούν με χαμηλή αεροδυναμική πίεση και ίσως γλιστράνε πολύ στιςστροφές και αυτό πρέπει να περιοριστεί για να μεγιστοποιηθεί η διάρκεια ζωής τωνελαστικών. Κάτι επίσης σημαντικό στη Monza είναι οι σωστές πιέσεις των ελαστικώνπου δεν πρέπει να είναι πολύ χαμηλές. Αυτό είναι κρίσιμο κυρίως για τα κέρμπ καθώς τα μονοθέσια χτυπάνε με δύναμη. Στις ημέρες μας, οδηγικό στυλ σημαίνει ότι ουσιαστικάπερνάς ευθεία τα σικέιν, επομένως αυτό είναι ακόμα σημαντικότερο από το παρελθόν. Monza ίσον tifosi – και η υποστήριξη που πάντα απολάμβανα εκεί σαν οδηγός τηςFerrari ήταν τρομερή: ήταν κάτι που το ένοιωθες. Από πλευράς ατμόσφαιρας, η Monzaείναι απλά κάτι το ασύλληπτο.»
Σχέση πίστας/ελαστικών:
Περίπου στο 75% της πίστας στη Monza τα μονοθέσια τρέχουν με τέρμα γκάζι, αλλάυπάρχουν και μερικά σημεία με δυνατά φρεναρίσματα, με ομοίως υψηλές απαιτήσειςαπό τα ελαστικά. Πλησιάζοντας το πρώτο σικέιν, τα μονοθέσια φρενάρουν από 340 χλμ / ώρα στα 80 χλμ / ώρα σε 150 m.
Πέρα από τις ευθείες με τέρμα γκάζι υπάρχουν και κάποιες πολύ γρήγορες στροφές: οι πιλότοι βιώνουν πλευρική επιτάχυνση 3,7G στην Parabolica που μεταφέρεται φυσικά από τα ελαστικά.
Τα τρία σημεία που καταπονούν ιδιαίτερα τα ελαστικά στη Monza είναι το πρώτο σικέιν(που χαρακτηρίζεται από δυνατό φρενάρισμα), η Variante Ascari (με γρήγορες αλλαγέςκατεύθυνσης) και η διάσημη Parabolica: μία μεγάλη και ανοιχτή στροφή που παράγειμεγάλες πλευρικές δυνάμεις.
Περισσότερες πληροφορίες για τη Monza και τις απαιτήσεις που θέτει στα ελαστικά, καθώς και στοιχεία για την επίδραση των γωνιών κάμπερ και των πιέσεων των ελαστικών υπάρχουν σε ένα 3D βίντεο με πρωταγωνιστή τον Racing Manager της Pirelli, Mario Isola. Αυτό διατίθεται χωρίς πνευματικά δικαιώματα (copyright-free) για δημοσιογραφική χρήση στον ιστότοπο της Pirelli για τη F1: www.pirelli.com/f1pressarea.
Τεχνικές πληροφορίες:
Οι τελικές ταχύτητες στην ευθεία της Monza αγγίζουν τα 340 χλμ / ώρα ανάλογα με το σετάρισμα. Οι επακόλουθες δυνάμεις θερμαίνουν τα ελαστικά μέχρι τους 130 βαθμούςΚελσίου: πρόκειται για τις μέγιστες θερμοκρασίες της χρονιάς.
Οι δύο πρώτοι πιλότοι πέρσι (Hamilton και Perez) χρησιμοποίησαν στρατηγική ενός pit stop, με τον Perez να τερματίζει δεύτερος από τη 13η θέση εκκίνησης. Ο Hamiltonξεκίνησε με μεσαίες γόμες και άλλαξε σε σκληρές, ενώ ο Perez έκανε το αντίθετο. Οπιλότος που τερμάτισε υψηλότερα χρησιμοποιώντας στρατηγική δύο pit-stop ήταν οMichael Schumacher, στην έκτη θέση με Mercedes.
Οι ομάδες χρησιμοποιούν ειδικό αεροδυναμικό πακέτο για τη Monza, συνήθως με τα χαμηλότερα επίπεδα αεροδυναμικής πίεσης όλης της χρονιάς. Αυτό δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη μηχανική και όχι στην αεροδυναμική πρόσφυση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου