Μία μόλις εβδομάδα μετά το Βρετανικό Grand Prix στο Σίλβερστον, η Pirelli ετοιμάζεται για μία ακόμα θρυλική πίστα στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το σιρκουί τουNurburgring στη Γερμανία. Τα ελαστικά που έχουν επιλεγεί είναι τα P Zero White medium και P Zero Yellow soft: ένας συνδυασμός που είδαμε τελευταία φορά στο Κινεζικό Grand Prix τον Απρίλιο. Ωστόσο, όπως έχει ήδη ανακοινώσει, η Pirelli θα φέρει πίσω ελαστικά με ζώνη από Κέβλαρ τόσο για τις μεσαίες όσο και για τις μαλακές γόμες που έχουν ήδη δοκιμαστεί στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής στον Καναδά. Αυτή η κίνηση γίνεται μετά από μία σειρά αστοχιών των ελαστικών στο Βρετανικό Grand Prix το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, οι οποίες, σύμφωνα με ανακοίνωση της Pirelli μετά από ενδελεχή έλεγχο, οφείλονταν σε ένα συνδυασμό παραγόντων όπως: πίσω ελαστικά τοποθετημένα σε λάθος θέση, χαμηλές πιέσεις ελαστικών, ακραίες γωνίες κάμπερ και ψηλά κερμπ. Παρά το ότι τα ελαστικά Pirelli F1 προδιαγραφών 2013 είναι απόλυτα ασφαλή όταν χρησιμοποιούνται σωστά, η εταιρία προτιμά να φέρει πίσω ελαστικά με ζώνη από Κέβλαρ στο Nurburgring, με το δεδομένο ότι είναι ευκολότερα στη διαχείριση.
Paul Hembery: «Το απίστευτο είναι ότι το Nurburgring είναι ένα σιρκουί από το οποίο έχουμε ελάχιστη εμπειρία, αφού έχουμε συμμετάσχει μόνο μία φορά εκεί σε αγώνα F1,αλλά είμαστε σίγουροι ότι έχουμε επιλέξει τον κατάλληλο συνδυασμό επιδόσεων και αντοχής με τις μεσαίες και μαλακές γόμες. Τις ίδιες γόμες επιλέξαμε γι’ αυτή την πίστα το2011, αλλά από τότε τα ελαστικά έγιναν πιο μαλακά και ταχύτερα, επομένως αναμένουμε ταχύτερους χρόνους με μέσο όρο τριών pit stop για τους περισσότερους οδηγούς.
Το Nurburgring δεν είναι γενικά μία ιδιαίτερα απαιτητική πίστα για τα ελαστικά αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν κάποια θέματα που πρέπει να προσέξουμε σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των ελαστικών όπως τα κερμπ στα σικέιν. Αναμένουμε διαφορά επιδόσεων 0,8-1,0” μεταξύ των δύο επιλεγμένων γομών, κάτι που θα κάνει ευέλικτες τις επιλογές στρατηγικών. Μόνο γι’ αυτό τον αγώνα, φέρνουμε πίσω ελαστικά με ζώνη από Κέβλαρ, μετά τα περιστατικά που παρατηρήθηκαν στο Βρετανικό Grand Prix. Παρά το ότι η έκδοση υψηλών επιδόσεων του 2013 με ατσάλινη ζώνη είναι απόλυτα ασφαλής όταν χρησιμοποιείται σωστά, το ελαστικό με ζώνη από Κέβλαρ είναι ευκολότερο στη διαχείριση και εφόσον δεν υπάρχει σύστημα το οποίο να μας επιτρέπει να επιβάλλουμε προδιαγραφές σχετικές με τα ελαστικά, όπως πιέσεις ελαστικών ή γωνίες κάμπερ, η λανθασμένη χρήση των οποίων συνέβαλε στις αστοχίες του Σίλβερστον, προτιμούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα λιγότερο προηγμένο ελαστικό. Από το Ουγγρικό Grand Prix και μετά θα υπάρχει μία εντελώς νέα γκάμα ελαστικών που θα συνδυάζει τα χαρακτηριστικά των εκδόσεων του 2012 με τις αυξημένες επιδόσεις των ελαστικών του 2013.»
Jean Alesi: «Το Nurburgring είναι ένας θρύλος, αλλά προσωπικά ποτέ δεν θεώρησα το σύγχρονο σιρκουί ιδιαίτερα συναρπαστικό, αν και έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για ένα σιρκουί που δεν καταπονεί ιδιαίτερα τα ελαστικά, επομένως το θέμα της διαχείρισής τους δεν είναι φλέγον: απλά οδηγείς όσο δυνατά σου αρέσει. Δημιουργείται πάντα μία ευχάριστη ατμόσφαιρα καθώς οι οπαδοί είναι ενθουσιώδεις και είμαι σίγουρος ότι το ίδιο θα συμβεί και τώρα. Έχεις να αντιμετωπίσεις ποικίλες, διαφορετικές στροφές, επομένως το ζητούμενο είναι κυρίως να βρεις ρυθμό και να τις περνάς με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Ανέκαθεν θεωρούσα τον αγώνα του Nurburgring αρκετά ξεκάθαρο: το θέμα δεν είναι τόσο να διαχειριστείς την πρόκληση,όσο να οδηγείς με ακρίβεια και να αποφεύγεις τα λάθη. Αν ξεκινήσεις από καλή θέση και κάνεις καθαρό αγώνα έχεις πολλές πιθανότητες για ένα καλό αποτέλεσμα. Δεν υπάρχουν συχνά μεγάλες εκπλήξεις. Εκτός εάν βρέξει βεβαίως: τότε τα πάντα μπορεί να συμβούν…»
Σχέση πίστας/ελαστικών:
Κατασκευασμένο δίπλα στο θρυλικό Nordschleife, το σύγχρονο Nurburgring είναι ένα γρήγορο και με ροή σιρκουί που αποτελείται ως επί το πλείστον από στροφές μεσαίων ταχυτήτων, με ένα τεχνικό εσωτερικό κομμάτι. Από τις απρόβλεπτες παραμέτρους θα είναι και πάλι ο καιρός, επομένως απαιτείται μία ευέλικτη επιλογή ελαστικών για να εναρμονιστεί με πιθανώς μεγάλο εύρος θερμοκρασιών.
Υπάρχουν πολλές αρκετά γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης στο Nurburgring. Το γεγονόςαυξάνει το μέγεθος των πλευρικών φορτίων που δέχονται τα ελαστικά και κατ’ επέκταση την θερμότητα που αναπτύσσεται. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη αιτία για φθορά και degradation στο Nurburgring και όχι η ελκτική πρόσφυση και τα φρεναρίσματα, που γενικά είναι περιορισμένα.
Λόγω των συχνών βροχών στην περιοχή, η πίστα είναι πολλές φορές πιο ‘καθαρή’ από άλλα σιρκουί, κυρίως στο ξεκίνημα του Σαββατοκύριακου, αφού η υγρασία ξεπλένει τη γόμα που έχει επικαθήσει στην πίστα. Καθώς στρώνεται περισσότερη γόμα, η πρόσφυση αυξάνεται και η φθορά μειώνεται.
Μη έχοντας δεδομένα ελαστικών από πέρσι σε αυτό το σιρκουί, η δουλειά των ομάδων κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών θα είναι άκρως σημαντική όταν χρειαστεί να αξιολογήσουν πώς συμπεριφέρονται /αντιδρούν τα τελευταία ελαστικά προδιαγραφών 2013 σε διαφορετικές θερμοκρασίες και με διαφορετικά φορτία. Οι πληροφορίες που θα συγκεντρωθούν την Παρασκευή και θα αξιολογηθούν στο τελευταίο σκέλος των ελεύθερων δοκιμών το Σάββατο το πρωί, θα κρίνουν τη στρατηγική για τις κατατακτήριες δοκιμές και τον αγώνα.
Περισσότερες πληροφορίες για το Nurburgring και τις απαιτήσεις που θέτει στα ελαστικά, καθώς και για το πώς κατανέμονται οι γόμες για κάθε αγώνα, υπάρχουν σε ένα 3D βίντεο με πρωταγωνιστή τον Racing Manager της Pirelli, Mario Isola. Αυτό διατίθεται χωρίς πνευματικά δικαιώματα (copyright-free) για δημοσιογραφική χρήση στον ιστότοπο της Pirelli για τη F1: www.pirelli.com/f1pressarea
Τεχνικές πληροφορίες:
Η πρώτη στροφή αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση στο Nurburgring, κυρίως μετά την εκκίνηση όπου συχνά γίνεται πεδίο ατυχημάτων. Επιταχύνοντας στην έξοδο της στροφής, το πίσω τμήμα του μονοθεσίου μπορεί να ολισθήσει επιφορτίζοντας πολύ τα πίσω ελαστικά – τα οποία πρέπει να διασφαλίσουν ένα συνδυασμό ελκτικής και πλευρικής πρόσφυσης σε ένα από τα πιο τεχνικά κομμάτια της πίστας που είναι σημαντικό για ένα γρήγορο χρόνο γύρου.
Η στροφή Νο7 κρύβει επίσης παγίδες: υπάρχει μία επιβράδυνση 5g στην είσοδό της και το εμπρός αριστερό ελαστικό πρέπει να κάνει πολλή δουλειά για να εξουδετερώσει το ασυνήθιστο κάμπερ του σιρκουί.
Ένα από τα μυστικά για γρήγορο γύρο είναι το σωστό πέρασμα από τα κερμπ στο σικέιν NGK. Οι πιλότοι χτυπάνε με δύναμη στα κερμπ, που αντιστοιχεί σε φορτίο 800 kg για το ελαστικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου